V posledních letech stoupá množství chytrých přístrojů. Už to jsou nejen tiskárny a kopírky, ale také třeba světla či pračky. Problém je, že jim většinou chybí dostatečné zabezpečení a jejich prostřednictvím lze hacknout celou domácnost či firmu.

„Technologický vývoj předběhl naši schopnost bránit se atakům v kyberprostoru. Největším nebezpečím je nepoučený či lehkovážný uživatel, nedostatečné může být i technické zabezpečení. Každá věc, která je zapojena do sítě, může být zdrojem útoku,“ varoval Radko Sáblík. Je ředitelem Smíchovské střední průmyslové školy a gymnázia, která jako první nabízela středoškolákům obor kybernetická bezpečnost.

Do firmy se lze podle odborníků vlomit například přes její síťovou tiskárnu nebo kopírku. „Tyto přístroje jsou často v podstatě funkční počítače s operačním systémem. V případě špatného zabezpečení může zkušený hacker identifikovat a využít slabých míst přístroje, zavést do něho škodlivý kód a tento přístroj zneužít ke kompromitaci celé firemní sítě,“ vysvětlil princip Jaroslav Burčík z Centra kybernetické bezpečnosti Fakulty elektrotechnické na pražské technice.

Důležitá je změna hesel

Hacker může vniknout i do domácnosti s chytrými spotřebiči. Stačí, aby si uživatel nezměnil tovární heslo a nezakáže vzdálený přístup. „Příslušné heslo si lze vygooglit, připojit se na dané zařízení a ovládnout ho jako administrátor,“ popsal Burčík.

Vzdělaných etických hackerů bude stále více potřeba. Ti na opačné straně se totiž pořád zdokonalují. „Sdružují se do profesionálních firem, kde panuje hierarchie, obdobná jako v běžných firmách,“ upozornil Burčík.

close info Zdroj: Deník zoom_in Zatímco útok připravuje takový tým třeba i měsíce, obránci mají často jen minuty, aby ho odhalili a čelili mu. „Potýkají se s nedostatkem času, stresem a také s managementem organizace. Obránci potřebují odpojit systém, to ale může přinést firmě obrovské ztráty,“ upozornil ředitel Sáblík.

Etičtí hackeři svoji kariéru budují nejen v obranných takzvaných modrých týmech, ale mohou pracovat i jako testeři při vývoji programů či softwaru a hledat jejich slabá místa. Na základě jejich doporučení pak výrobci mohou doladit svůj produkt.