„Zatímco dřív bylo léto vždycky slabší, teď už druhé léto jakoby ani prázdniny nebyly. Lidi se stále hlásí, kurzy jsou úplně plné. Učíme řídit mladé, kterým bude v září či říjnu osmnáct, ale i hodně motorkářů. Zkoušky však úspěšně zvládla i šedesátiletá paní, která musela převzít volant po manželovi, jemuž lékař už nedovolil řídit auto kvůli špatnému zraku,“ uvedl instruktor českobudějovické autoškoly Profi ÚAMK Petr Dvořák.


Aby tato velká autoškola vůbec zvládla letní nápor nových adeptů, musela dokonce od začátku srpna posílit své řady o další posilu. Nyní tam mají žáky rozdělené tři stálí a tři externí učitelé. Přitom zájemci, kteří se těšili na mírnější letní provoz, mají smůlu. Ulice krajského města jsou rozkopané a dopravní provoz je tak stejně silný jako ve školním roce.


Na dveře autoškol klepe o prázdninách také řada řidičů, kteří si chtějí doplnit řidičský průkaz o skupiny C a E – tedy pro jízdu s nákladním autem a přívěsem. „Dřív si kluci mohli tyto skupiny udělat na vojně, dnes si je musí dělat sami. Často jim rozšíření řidičských průkazů dopravní firmy i zaplatí, protože řidičů náklaďáků je stále nedostetek,“ řekl Jakub Adam z autoškoly v Jindřichově Hradci.


Přitom autoškoly zaznamenávají i rostoucí zájem žen o získání řidičského průkazu na nákladní vozidlo. První jízdy s náklaďákem už má za sebou v českobudějovické autoškole Profi i Dagmar Dominová. „Vždycky jsem chtěla jezdit s náklaďákem. Teď už jsou děti velké, tak si to konečně mohu splnit,“ svěřila se tato třiačtyřicetiletá matka dvou synů, která nyní jezdí v práci s jeřábem.


Zejména autoškoly poblíž hranic vyhledávají také adepti ze sousedních států, pro něž jsou české kurzy stále cenově atraktivní. Zatímco ve většině evropských zemí stojí získání řidičského průkazu jeden průměrný plat, u nás se jeho cena pohybuje okolo deseti tisíc. „Máme v kurzech Rakušany i Němce – jak studenty, tak i lidi středního věku,“ potvrdil Adam.


Větší zájem o letní kurzy než během školního roku zaznamenává i písecký učitel autoškoly Tomáš Preuss. „Spousta lidí chce jezdit poprvé v létě, protože v zimě mají strach ze špatného počasí. Může to souviset i s tím, že dřív přicházela většina žáků do kurzů už s nějakými zkušenostmi. Prostě jezdili načerno a pak přišli teprve do autoškoly. Zatímco v minulosti neměli ze skupiny 35 lidí žádné zkušenosti jeden dva adepti, dnes je to naopak,“ srovnává Preuss, který se adeptům na řidičské oprávnění věnuje už pětatřicet let a patří mezi nejzkušenější učitele autoškoly v jihočeském regionu.