Zavedení novinky však opozdily obavy z účinnosti kontrolních mechanismů. Přesto vláda zavádí v souladu s biopolitikou Evropské unie paliva vyráběná s příměsí produktů vyrobených z obnovitelných zdrojů včas.


„Česká republika nedokáže vyprodukovat tolik biopaliva, aby byla soběstačná. To bychom museli polovinu zemědělské půdy osadit plodinami, ze kterých by se příměsi vyráběly. A to je samozřejmě nemyslitelné,“ uvedl ministr dopravy Martin Říman.


Zároveň odmítl, že by metylester v příměsi do pěti procent, což povoluje česká norma, škodil dieselovým motorům. „Shodli se na tom výrobci motorů i ostatní odborníci,“ upřesnil ministr.


Pěstování řepky a jiných rostlin pro výrobu biopaliva ale přinese zmenšení ploch na pěstování obilí a dalších potravinářských plodin, což vyvolá sekundární zdražení, o kterém se raději nemluví. Ani skleníkové plyny neovlivní produkce biopaliv natolik, aby ovzduší ozdravělo. Biopaliva sice mají nižší produkci kysličníku uhličitého a siřičitého, mají ale problém s produkty dusíku.

Odborníci: motor biopaliva neničí

„Nízkokoncentrované směsi nemají žádný dopad na fungování motoru,“ řekl Miloš Podrazil z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).


Přitom, pokud chce motorista vědět, kolik příměsi je v palivu, obsluha čerpací stanice by mu to měla být schopna říci. Podle Václava Louly, který stojí v čele pracovní skupiny pro rozvoj petrolejářského průmyslu ČAPPO, by se měly průměrně příměsi v pohonných hmotách pohybovat mezi 2,8 až 4,5 procenty. „Toto ale není bionafta. Bionafta je čisté MEŘO, to zatím na trhu není,“ zdůraznil Loula.


Podle ministra Římana nebudou na trh od začátku příštího roku dodávány pohonné hmoty s vysokým obsahem metylesteru. Jejich zavedení by měla podle něj předcházet diskuse o dani.


Ale jak to bude s cenou? „Musím přiznat, že zde jsou protichůdné tendence,“ konstatoval Říman. „Vyrobit pět procent biopaliva je dražší než vyrobit pět procent normálního benzinu. K tomu je ještě třeba připočíst spotřební daně – za tento luxus si spotřebitelé připlatí. V okamžiku, kdy půjdeme nad pět procent, musí vzniknout paralelní systém s kontrolou. Obávám se, že se to neobejde bez přímé dotace státu,“ přiznal ministr.


Náměstek ministra dopravy Tomáš Hüner dodal: „Kauzy topných olejů jsou varující. Dokud nebude vybudován dobrý systém kontroly, nebudou podmínky pro tato paliva na trhu.“


Pravidelné kontroly kvality benzinu provádí Česká obchodní inspekce. „Původně jsme kontrolovali tisíc vzorků nafty a benzinů za rok. Teď předpokládáme zvýšení kontrol na dvanáct set vzorků ročně,“ řekla ředitelka České obchodní inspekce Jana Příhodová. Předpokládá, že větší počet odběrů vzorků mírně zvýší náklady inspekce.