Zaměstnává přes dva tisíce lidí a její obrat se pohybuje kolem deseti miliard korun. Letos se stala i vítězem soutěže Zaměstnavatel roku 2007 v Jihočeském kraji. Tedy dost důvodů k rozhovoru s jejím jednatelem a ekonomickým ředitelem Francem Gruberem.


Když jdete do práce, myslíte na to, že vaše firma je pravděpodobně největší v jižních Čechách?

Každý ředitel nese velkou zodpovědnost. To je současně velký závazek vůči zaměstnancům i kraji. Pro jižní Čechy je Bosch jako nadnárodní firma důležitá. Nabízíme stálá pracovní místa, celosvětově silně poptávané produkty, zajímavé pracovní úkoly a nadprůměrné příjmy. Díky dobrému příjmu a zajímavému sociálnímu programu roste i životní úroveň zaměstnanců. Myslím na to, když ve městě nebo na hokejovém stadionu potkávám své kolegy a kolegyně.


Čím se může Bosch pyšnit?

Bosch je globální koncern, který věnuje velkou pozornost technickému pokroku. Skupina ročně investuje do výzkumu a vývoje miliardy eur. Také Bosch České Budějovice má rostoucí význam například díky velmi rychle se rozvíjejícímu vývojovému centru, v něm už pracuje přes 250 konstruktérů a odborníků, účastní se špičkových projektů pro celý svět, pracují v mezinárodních týmech pro nejlepší automobilky. To je pro ně samotné velmi inspirativní.


Co je ještě specifické pro dceřinou firmu v Českých Budějovicích?
V Budějovicích jsme nejen navázali na dobrou technickou tradici, ale i našli šikovné lidi. Z původně montážního závodu je firma Robert Bosch v současné době vedoucím závodem hned pro několik výrobků. Znamená to, že koordinuje vývoj a výrobu v zahraničních závodech koncernu, a to jak směrem na východ, tak i na západ. Stále přitom platí, že o talentované techniky máme zájem.


Jaká je vaše manažerská filozofie?
Zakladatel firmy Robert Bosch dal podniku své jméno a přišel s hodnotami, které jsou dodnes platné – důvěra, otevřenost, kulturní rozmanitost, spolehlivost a usilování o kvalitu. Dnes vyjadřujeme tyto principy sloganem „stvořeno pro život“. Náš podnik stojí na tradicích, ale reaguje na požadavky moderní doby, z toho čerpá sílu. A má filozofie? Ta vyrůstá z důvěry, otevřenosti a spolehlivosti.


Chápou ji vaši čeští zaměstnanci?
Zpravidla komunikujeme v němčině a nemáme problém. Ale porozumění souvisí spíš s naším stylem vedení. Klíčové je, zda dokážeme to, co má být realizováno, transparentně vysvětlit. Ostatně, lepší odpověď by vám asi dali přímo moji spolupracovníci.


Máte to jednodušší, nebo složitější než jiní manažeři, když řídíte továrnu, podléhající přísnému koncernovému plánování?
Vidím to jako velkou výhodu, že mohu pracovat ve velkém koncernu, jako je Bosch, s obratem přes čtyřicet miliard eur a 260 tisíci zaměstnanci. Vzájemná výměna zkušeností a podpora jsou totiž důležitou součástí naší firemní kultury.


Jak může top manažer ovlivnit budoucnost české dceřiné firmy?
Naše konkurenceschopnost se měří kvalitou, inovacemi a orientací na zákazníka. Neustálá vylepšování jsou přitom důležitou součástí, a k tomu patří i to, že se stále srovnáváme s těmi nejlepšími, abychom se sami zlepšovali. Pokud budeme dál splňovat tyto náročné požadavky, budeme jako závod i v budoucnu velmi ceněným partnerem.


A jak pokračuje rozšiřování vývojového centra?
Dostáváme zakázky na řadu nových projektů, jako například čerpadlové moduly. A čeští konstruktéři jsou odborně na výši a jazykově dobře vybaveni. Máme pouze jeden problém: bohužel nemůžeme najít dostatek inženýrů. Množství absolventů, které lze získat, nám nestačí. Zde jsme ve velké konkurenci s jinými firmami.


V rámci koncernu odpovídáte za celosvětový vývoj nádržového palivového modulu. Mění se na tom něco? Získáváte nové, širší kompetence?
Nádržový palivový modul je pro nás velmi důležitým výrobkem. Něco se mění, ano. Od letošního roku jsme ještě víc zaměřeni na produktové oblasti. Tím lze ještě víc zapojit budějovický Bosch do mezinárodních procesů. Další kompetence se v současné době detailně připravují a zčásti již projednávají se zákazníky.


Jaké plány má koncernové vedení s českobudějovickou továrnou? Může ještě dál růst, rozvíjet se?
Během posledních let jsme udělali velký krok v kvalitě. To je základ. Kvalita výrobků je předpokladem pro to, abychom dokázali přitáhnout další projekty. Museli jsme hodně pracovat s lidmi a naučit je, že ne všechno, co na první pohled vypadá bezchybně a nějak funguje, také je skutečně bezchybné. Samozřejmě máme ve výrobě řadu mechanismů k udržení vysoké kvality, ale hodně dělá i myšlení lidí. Toto je základ pozitivního rozvoje.


Koncem loňského roku českobudějovičtí zastupitelé změnili název ulice, která vede k hlavní bráně továrny, ze Strojírenské na ulici Roberta Bosche. Proč jste tuto změnu prosazovali?
Už jsem o tom mluvil. Identifikujeme se se zakladatelem a jeho hodnotami. Velkou část našich kapitálových podílů vlastní Nadace Roberta Bosche, která mimo jiné podporuje charitativní a sociální účely.


Jak se vám v jižních Čechách žije a pracuje?

Žít v atraktivních jižních Čechách s krásnou krajinou a vysokou kulturní nabídkou je velmi příjemné. Výzvou je však pro mne osobně český jazyk. Ale co je to proti srdečnosti lidí, kteří tady žijí.