Česká republika, tradiční pivní velmoc, čelila po dva minulé roky těžkým zkouškám. Zvýšil se dovoz levných piv a zákazníci utíkali z hospod a pili více doma. Přes všechny uvedené obtíže dokázal Budějovický Budvar, n. p., zaznamenat úspěch hned v několika směrech.

Například měl pivovar vloni rekordní export. Za hranice poslal Budvar celkem 604 791 hektolitrů pěnivého moku, poprvé v historii překročil hranici 600 000 hektolitrů. Především se jednalo o světlý ležák. Ten je vlajkovou lodí produkce pivovaru. „Jsme druhý největší exportér piva v České republice,“ zdůraznil v této souvislosti ředitel Budějovického Budvaru Jiří Boček.

Auditované výsledky za rok 2010 představilo vedení podniku včera. „Rok 2010 byl nepříznivým rokem pro české pivovarnictví. Zažilo už druhý rok za sebou pokles objemu výroby,“ uvedl Boček. Budvar ale posílil svou pozici v tuzemsku i v exportu. Na české výrobě stoupl podíl Budvaru z 8,1% na 8,6% a v exportu vzrostl podíl pivovaru z 19,1 na 21,4%. Celkový výstav poklesl i v Budvaru z 1,275 milionu hektolitrů v roce 2009 na 1,250 milionu hektolitrů v roce 2010, ale zisk před zdaněním je letos vyšší než vloni a činí 220 milionů korun.

Pivovarníky trápil v minulých letech hlavně odliv zákazníků z hospod. „Průměrná výtoč na jednu pivnici neustále klesá,“ upozornil Boček. V roce 2006 se průměrně vytočilo v pivnici 21,7 hektolitru za měsíc. v roce 2010 už to bylo jen 18,8 hektolitru za měsíc. Klesal i počet samotných gastronomických zařízení o 3 – 5% ročně. Na český trh přitom stále více pronikají třeba dovážená piva z Polska.

Budvar ale ztrátu v hospodách vyrovnal v maloobchodě. Výtoč jeho piva byla v restauracích nižší o 7,2%, ale v maloobchodě prodej stoupl o 7,3%. V tomto směru zaznamenal i zajímavý úspěch na německém trhu. „V německém maloobchodě jsme číslo jedna v importovaných pivech,“ uvedl obchodní ředitel pivovaru Robert Chrt. Doplnil, že všude se Budvar snaží, aby jako značka patřil mezi prémiová, tedy dražší piva.

„Klíčové jsou pro nás trhy v Evropě,“ zmínil Chrt s tím, že rozhodující podíl má velká pětka Německo, Velká Británie, Slovensko, Rakousko a Rusko. Exportuje se ale i do Austrálie, Indie nebo Mongolska.

Budvar pravidelně investuje do svých provozů. Vloni to bylo 167 milionů korun. S posílením maloobchodního prodeje například v posledních letech zvýšil i kapacitu stáčecí linky na 600 000 lahví za hodinu. Příští rok plánuje investovat 500 milionů korun. Vše přitom hradí ze zisků a nemá žádné úvěry.

První měsíce tohoto roku dávají podle Jiřího Bočka navíc naději, že na trhu bude překonán nepříznivý trend předcházejících dvou let. „Rozhodující ale bude letní sezona,“ zdůraznil Boček. Zisk před zdaněním se v loňském roce vyšplhal na částku 220 milionů korun a stoupl o 7% oproti roku 2009. Tržby za pivo celkem dosáhly částky 1,935 miliardy korun.