Důvody stěhování, ale
i historii a budoucnost firmy, jež jako první uvedla na trh LED reflektory do automobilů určené na denní svícení, přibližuje v rozhovoru vedoucí českobudějovického závodu Mektec František Česák.
Hlavním artiklem vašeho výrobního programu jsou takzvané flexibilní plošné spoje. Přibližte, prosím, o co jde.
Flexibilní plošný spoj nahrazuje pevné spoje včetně různých komponentů, například kabelových svazků napojených na pevný plošný spoj. Je to zkrátka vše v jednom. Zákazníkům s tímto spojem dodáváme jeden díl, který nahrazuje tři běžně dodávané díly. Flexibilní plošné spoje jsou poměrně drahou technologií, jejichž významnou výhodou je, že v konečné fázi vyjdou zákazníka levněji, protože celkové náklady na vlastní montáž jsou nižší. Navíc se námi vyráběné spoje dají ohýbat ve všech dimenzích. Původně jsme vyráběli spoje hlavně pro mobilní telefony a hard disky, tato výroba se ale přesunula do našich sesterských závodů v Asii. Dnes v Evropě, tedy
i v Budějovicích, vyrábíme spoje hlavně pro automobilový průmysl a začínáme s výrobou pro zdravotnický
a všeobecný průmysl, kde vidíme budoucnost a zároveň velikou výzvu. Naše výrobky najdete v prémiových značkách jako Mercedes, Audi
a BMW. Flexibilní plošné spoje jsou v automobilech součástí automatických převodovek, ale i reflektorů nejen pro denní svícení nebo třeba ovladačů na volantu. Veliký potenciál růstu vidíme i ve vývoji alternativních pohonů a ve využití flexibilních plošných spojů v automobilech nižších tříd.
Hovořil jste o výrobě v Asii
i Evropě. Znamená to, že firma Mektec působí ve více zemích světa?
Ano. Skupina Mektec je součástí japonské společnosti Nippon Mektron. Celosvětově má skupina kolem 30 tisíc zaměstnanců, pro českobudějovický závod pracuje přes 300 lidí. Většina z nich působí přímo ve výrobě. Asi 20 procent z celkového počtu pracovníků nemá přímou souvislost s výrobním procesem. Vykonáváme řadu podpůrných procesů pro celou skupinu jako část účetnictví, vzorkování, design, zákaznický servis, logistiku a řízení kvality dodavatelů.
Produkty společnosti Mektec ale v Budějovicích původně vyráběla místní zavedená firma TSE.
Je tomu tak. Jako samostatná firma tu funguje Mektec od roku 1997. Už několik let předtím se ale pro skupinu Mektec ve městě vyrábělo, a to právě formou kooperace se společností TSE.
V areálu TSE na rohu Mánesovy a Novohradské třídy v Českých Budějovicích Mektec až dosud sídlil. Nyní jste se přestěhovali do nových prostor na Rudolfovské třídě. Jaký byl důvod pro stěhování?
Výrobní prostory na Rudolfovské třídě, které jsme zakoupili a kompletně zrekonstruovali, mají hned několik předností. Jednou
z nich je fakt, že celý objekt je přízemní, zatímco v areálu TSE jsme sídlili hned ve třech podlažích. Všechna podlaží byla plně zaplněna,
a tudíž nebylo možné dále se rozšiřovat. Při rekonstrukci jsme do nových výrobních prostor zároveň nainstalovali speciální vzduchotechniku a řadu dalších opatření, která zajistí mnohem čistější provoz než dosud. To nám pomůže splnit vzrůstající požadavky na čistotu od našich zákazníků, ale i standardy ISO 14644 třídy ISO 07. V novém závodě jsme dále investovali vysokou částku do zefektivnění logistického konceptu zásobování linek. Nový závod slavnostně otevřeme zítra, tedy v pátek 26. 9. za účasti nejvyššího vedení společnosti Nippon Mektron.
Zmínil jste, že v Českých Budějovicích zaměstnáváte přes 300 lidí. Hledáte nyní další pracovní síly?
Pozice ve výrobě jsou obsazené a další momentálně vytvářet nechceme. Nicméně hledáme kolegy na práci
v kancelářích, především lidi se vzděláním technického směru. Přijímáme také pracovníky do logistiky, a to hlavně do zákaznického servisu.
Jaké bonusy zaměstnancům nabízíte?
Kromě jistoty stálé práce jsou to příplatky na životní a penzijní připojištění nebo týden dovolené navíc. Našim pracovníkům také zajišťujeme obědy anebo vstupenky na různé kulturní akce.
Mektec je úspěšnou firmou, která své produkty dodává zákazníkům v Německu, Francii, Maďarsku, Rumunsku i Česku. Plánujete ve vašem českobudějovickém závodě nějakou inovaci výrobního programu?
Chceme začít s osazováním komponentů a s vstřikováním plastů. Naší ambicí je totiž vyrábět celé moduly obsahující flexibilní plošné spoje s komponenty a plastovými díly, tedy například téměř kompletní reflektory do automobilů.