„V rámci projektu s názvem Živá nádraží přibudou ve stanicích centra s obchody, zábavou, restauracemi či hotely. Rekonstrukce se uskuteční buď z vlastních zdrojů Českých drah za přispění měst a obcí, ale v převážné většině se snažíme najít partnery z privátního sektoru. Vybranému partnerovi se díky dlouhodobé nájemní smlouvě na pronájem komerčních ploch investice do rekonstrukce vrátí,“ uvedla Hana Bednářová z tiskového oddělení Českých drah.


Železniční experti vybrali do projektu Živá nádraží přes šedesát nádražních budov v celé republice včetně jejich přilehlého okolí. V Jihočeském kraji jsou mezi nimi nádraží v Českých Budějovicích, Českém Krumlově, Jindřichově Hradci, Písku, Veselí nad Lužnicí a Táboře.


Nejdál záměr pokročil na vlakovém nádraží v Českých Budějovicích, kde už České dráhy vybraly firmy, které obnovu nádraží uskuteční – jsou to společnosti Edikt České Budějovice a Indes Invest Třeboň.


„Projekt je nyní v přípravné fázi. Cílem je, aby českobudějovické nádraží a jeho okolí mělo optimální využití – hlavně, aby tam bylo pohodlné cestování a srovnatelný sektor služeb, jako funguje v zahraničí. Na druhé straně je nové využití nádraží třeba skloubit tak, aby to bylo technicky proveditelné v daném území, které je limitované prostorem i využitím,“ naznačil mluvčí developerské a investiční společnosti Indes Invest Milan Žoha.


Vlakové nádraží je pro řadu lidí první vizitkou daného města. „Léta jsme byli zvyklí, že nádraží je jen šedivou a špinavou bránou na vlak. Ačkoli v poslední době už to není tak hrozné, na vyspělé země máme co dohánět. Případ budějovického autobusového nádraží ukazuje, že to jde a jeho stravovací služby i obchody využívají i pasažéři Českých drah,“ podotkl technik Pavel Novotný z Tábora, který jezdí vlakem často na služební cesty do Českých Budějovic.


Na modernizaci vlakového nádraží se už připravuje i českobudějovický magistrát. Představitelé města mají za sebou první schůzku se zástupci Českých drah, obou vítězných firem, bank i hejtmanem. „Na úvodní schůzce jsme si řekli, co kdo od rekonstrukce vlakového nádraží očekává. Město chce do této přestavby zahrnout i důležité dopravní projekty, a to stavby zanádražní komunikace a podjezdu. Nakonec jsme se dohodli, že všichni zpracujeme do konce června časový a finanční harmonogram svých investic,“ řekl českobudějovický primátor Juraj Thoma.


Všichni partneři chtějí začít spolupracovat na tomto významném investičním projektu ve společném sdružení, jehož formu také nyní hledají. Přitom českobudějovický magistrát se může ostatním investorům chlubit náskokem. „Už máme v ruce územní rozhodnutí na stavbu zanádražní komunikace i podjezdu pod nádražím,“ upřesnil primátor.


U dalších pěti jihočeských vlakových nádraží nyní odborníci zpracovávají studii proveditelnosti. „Poté ji vyhodnotíme a buď vyhlásíme výběrové řízení na získání komerčního partnera, nebo přistoupíme k rekonstrukci těchto nádraží z jiných zdrojů,“ naznačila Bednářová.