Automechanik Petr Karásek z Českobudějovicka si už díky internetu pořídil dvě auta. „Nepotřebuji si vybírat nové modely ve značkových autosalonech. Stačí mi spolehlivé vozidlo z druhé ruky, a proto mi vyhovuje velká nabídka v internetových autobazarech,“ svěřil se tento sedmadvacetiletý řemeslník, který přes internet kupuje i potřebné náhradní díly na auta.


Internet, znak moderní doby, však zdaleka nevyužívají jen mladí lidé. Nakupovat prostřednictvím takzvaných e-shopů se rychle naučí každý jeho uživatel.


Výhody jsou zřejmé: široký sortiment, objednání z klidu domova, nižší cena či možnost výrobek vrátit do čtrnácti dnů bez udání důvodu.
Internetové obchody a nakupování v nich však mají i řadu nevýhod. Jednou z nich je i uhrazení poštovného, pokud s výrobkem nejste spokojeni, nebo nenaplnil vaše očekávání a vracíte ho zpět.


„V takovém případě poštovné hradit musíte, protože se nejedná o reklamaci. U větších spotřebičů dosahuje poštovné několika set korun,“ uvedl Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů.


Na problém můžete narazit i v podmínkách, jež někteří prodejci uvádějí v kupní smlouvě.


„Jedná se třeba o bod, ve kterém prodejce říká, že přijme zpět pouze výrobek nepoužitý nebo dokonce nerozbalený. To však odporuje zákonu,“ vysvětluje Černý.


Vedle zákona odporuje tato podmínka i zdravému rozumu, neboť čtrnáctidenní lhůta slouží právě k tomu, aby si kupující výrobek prohlédl, vyzkoušel a rozhodl se, zda si ho ponechá. Podle odborníků je tedy samozřejmé, že výrobek bude rozbalený, může na něm být vidět, že ho někdo zkoušel, ale nesmí na něm být patrné stopy používání.


Požadavek na vrácení zboží v originálním obalu je také neoprávněný. „Na druhou stranu chápejte prodejce: pokud já výrobek vrátím, on jej musí prodat někomu jinému. A nový majitel bude chtít také výrobek dostat jako nový,“ podotkl zástupce Sdružení obrany spotřebitelů.


Proto také radí, abyste si v případě nákupu přes internet originální obal ponechali zmíněné dva týdny doma pro případ, že se rozhodnete výrobek vrátit. Musíte dbát také na to, abyste nepřekročili zákonem stanovenou lhůtu pro návrat zboží.


„Nejpozději čtrnáctý den se musí prodejce o našem rozhodnutí už dozvědět, takže je nutno jej odeslat alespoň tři dny před vypršením této lhůty. Odstoupení od smlouvy lze také odeslat zvlášť doporučeným dopisem s dodejkou,“ doporučil Černý.


Zároveň upřesnil, že prodejce je povinen vrátit zaplacenou částku do třiceti dnů.