Nyní oblékají pracovníci českobudějovické firmy Robert Jech přímo ve dvoře vedle pracovní haly zhruba 150 kamionů měsíčně.


„Zájem o autoplachty je obrovský, protože každý chce mít kamion a rychle s ním vydělávat. Jenže zatímco dřív u nás existovalo pár typů nástaveb, na které většinou řidiči podniků fasovali plachty ve skladu, dnes je v republice několik desítek výrobců nástaveb a každý má jiné přání. Každý kamion je jiný, a proto většinou každá nová autoplachta je originálem zhotoveným na míru,“ uvedl Robert Jech.


Navíc dopravce chce mít kamion v pořádku na počkání. Běžnou praxí ve firmě proto je, že tam zákazník ráno přijede a odpoledne odjede s novou návěsovou plachtou potištěnou reklamou. Takže plánovat v této firmě práci v běžném týdenním předstihu je sice běžné, ale dodržet naplánovaný harmonogram se prakticky téměř nikdy nepodaří.


„Občas zažíváme i situace, že v pátek vyrobíme novou plachtu, do kamionu nasedne řidič a v pondělí volá dopravce. Řekne pár neslušných slov na adresu řidiče, který vyklopil náklad a zničil plachtu hned při cestě s první fůrou a v týdnu u nás oblékáme stejný kamion znovu,“ popsal praxi šestatřicetiletý podnikatel.


Jako vyučený automechanik začal profesní kariéru před vojnou na začátku 90. let na dílně v ČSAD. A protože nebyl spokojený se svým platem 1700 korun měsíčně, začal si po složení příslušných zkoušek časem přivydělávat v další směně na jeřábu, na vysokozdvižném vozíku a o víkendech pak lakoval kabiny kamionů. Tak si splnil cíl, že bral bezmála trojnásobek své mzdy.


Už v roce 1993 se pustil do podnikání na plný úvazek. Poté se svým bratrem, rovněž automechanikem, začali s reklamou a do výroby autoplachet se dali před devíti lety. Největší rozmach firmy však začal před bezmála třemi lety, když ji bratři Jechové přemístili do krajského města.


Nyní firma Robert Jech zaměstnává zhruba třicet zaměstnanců a svým zákazníkům nabízí kromě výroby autoplachet a jejich potisku reklamou i reklamní a obchodní služby. Firma vyrábí vlastní řadu doplňků pro kamiony, auta i motorky. „Řadu let jsem se vysiloval tím, že jsem zákazníkům vysvětloval, že naše plachty jsou nejlepší. Jenže je to skoro vůbec nezajímá. Abyste se na trhu prosadil, musíte zákazníkovi nabídnout něco nečekaného, něco zajímavého. Proto je lákám na atraktivní doplňky pro motorky, auta či kamiony. Třeba pro řidiče kamionů máme nejen povinnou výbavu, ale jako jediní v Evropě i efektní linky na jejich kabiny v sedmi typech a jedenácti jazykových mutacích,“ řekl Robert Jech.


Své zaměstnance si musí vychovávat sám, protože žádné učiliště tuto profesi nepřipravuje. Příprava zručného plachtaře, který dokáže přesně změřit kamion, udělat střih z plachtoviny, v něm potřebné kování a úchyty a nakonec ho svařit tak, aby plachta na návěsu seděla jako ulitá, trvá dva až tři roky. Když plachtař výrobek na konstrukci návěsu natáhne a řidič si vyzkouší zapínání, je hned jasné, jak je plachta kvalitní.


„Zřídkakdy se stává, že by zákazník plachtu reklamoval. Když na ní něco nesedí, opravíme to hned. Neexistuje však, že by někdo po roce řešil, že mu plachta nejde zapínat. A o to mi jde – dělat kvalitní výrobky a zaměstnávat lidi, z nichž se stanou profesionálové, budou spokojení a budou se chlubit: jsem rád, že dělám u Jecha,“ přeje si úspěšný podnikatel.