Ředitel Jihočeského letiště Ladislav Ondřich předpokládá, že zázemí pro pravidelnou leteckou dopravu včetně terminálu a kvalitního navigačního systému tam vznikne do poloviny roku 2009.


„Letadla k nám už létají. Vloni jsme zaevidovali tři tisíce letů, letos jich bylo už 4200. Přitom k nám létají letadla v řádech tun i desítek tun a letadla relativně drahá. Pravidelnost dopravy závisí na vybudování potřebného zázemí, které připravujeme,“ uvedl Ondřich.


Zájem o využívání českobudějovického letiště už projevily některé cestovní kanceláře, ale i holandské společnosti. Turisté z Nizozemí jsou už řadu let tradičními hosty zejména na Lipensku a nyní musí přistávat na letišti v rakouském Linci. O spolupráci stojí i zahraniční regionální letiště z některých evropských států, například z Anglie, Finska či Slovenska.


A protože se cíle manažerů Jihočeského letiště shodují se záměry podobných letišť v republice, rozhodli se postupovat společně v nové Asociaci regionálních letišť ČR. Dalšími zakládajícími členy jsou kromě Jihočeského letiště také Letiště Ostrava a Statutární město Hradec Králové, které provozuje tamní bývalé vojenské letiště.


Asociace chce také oživit tradici vnitrostátních leteckých linek. Nyní funguje pravidelné letecké spojení pouze z Ostravy a Brna do Prahy. Podle viceprezidenta asociace a náměstka královehradeckého primátora Josefa Malíře je důležité vzdušné propojení velkých měst, které nemají dobré spojení po silnici.


„To platí mezi Ostravou a Hradcem Králové úplně stejně jako mezi Hradcem Králové a Českými Budějovicemi. Hradecké letiště má technické parametry pro to, aby mohlo přijímat letadla až do velikosti Boeningu 737. I když letadla, která budou obstarávat vnitrostátní provoz, budou určitě menší. A domnívám se, že během dvou let budeme mít letiště vybavené tak, aby bylo schopno odbavit středně velké letadlo mezi 30 a 50 cestujícími,“ řekl Malíř.
Přitom vnitrostátní letecké spojení není podle leteckých odborníků v Česku žádnou novinkou. Regionální letiště chtějí v této oblasti navázat na prvorepublikovou tradici, kdy bylo letecké spojení mezi velkými centry běžné.


„Určitě dokážeme najít vzdálenosti a trasy po republice, které by bylo dobré ošetřit letadlem Jedna věc je spojení z místa do místa, ale i možnost nalétávat zahraniční cíle. Například z Ostravy přes České Budějovice do švýcarského Curychu a opačně z Budějovic přes Ostravu třeba do Moskvy,“ plánuje Vavroš.


A protože ostravské mezinárodní letiště je na tento provoz připraveno a už dnes na něm mohou přistávat velká letadla, závisí na tom, za jak rychle se podaří připravit na vnitrostátní i mezinárodní provoz bývalá vojenská letiště v Českých Budějovicích a v Hradci Králové.