VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Primář Vladimír Chodura - Konkurence je zdravá

ČESKÉ BUDĚJOVICE - První rok působení v Českých Budějovicích bilancují v těchto dnech odborníci z privátní oční kliniky Lexum. Od začátku jejího fungování tam zbavili různých očních vad šetrnými, převážně laserovými operacemi přes tři sta pacientů.

24.11.2007
SDÍLEJ:

Sedmatřicetiletý primář oční kliniky Lexum Vladimír Chodura.Foto: Deník/ Jaroslav Sýbek

„Protože jsme nedávno personálně posílili o dalšího zkušeného očního lékaře a optometristku, která nám velmi pomáhá při vyšetřování pacientů s dioptrickými vadami, počítáme se zvýšením počtu operací,“ plánuje primář kliniky Vladimír Chodura.


Jaké operace děláte nejčastěji?
Naše vlajková loď je refrakční chirurgie. To znamená odstraňování dioptrických vad různými operačními metodami, zbavování lidí závislosti na brýlích či kontaktních čočkách. Ale i vylepšování zraku a kvality vidění těm, kteří třeba dosud ani brýle či čočky nenosili a přesto špatně vidí.


Je provádění takových operací omezeno nějakou věkovou hranicí?
Refrakční chirurgie je v právním kontextu omezena plnoletostí, čili běžně léčíme pacienty až od osmnácti let. Výjimečně operujeme i mladší pacienty, a to tehdy, když mají nějakou opravdu těžkou dioptrickou vadu. U nich je nutný písemný souhlas rodiny a je to vždycky komplikovanější. Vývoj dioptrické vady nekončí v osmnácti letech, mnohdy pokračuje i déle. Ale my se snažíme přesný stav zjistit u každého individuálně a vždycky raději operujeme vadu, která už stabilní je, protože pak je i daleko větší naděje na doživotní ostrost vidění.


Můžete popsat nejběžnějšího pacienta kliniky?
Typický představitel největší skupiny je krátkozraký, poměrně mladý pacient kolem pětadvaceti, třiceti let s průměrnou dioptrickou vadou kolem tří čtyř dioptrií. Tím pádem je plně závislý na brýlích nebo na kontaktních čočkách, což ho většinou obtěžuje hlavně při sportu a chce se této závislosti zbavit a žít svobodněji. Přitom podíl žen a mužů je poměrně vyrovnaný.


Stojí o operační zákroky i starší lidé, kteří jsou často konzervativnější?
Starší lidé často mívají zájem o operaci, která pomáhá řešit problém vetchozrakosti. To je ta známá potřeba brýlí na čtení kolem pětačtyřiceti let věku u lidí, kteří dosud žádné brýle nepotřebovali. Operujeme ale i dost lidí starších padesáti let, kteří přijdou se svojí dlouholetou brýlovou dio〜ptrickou vadou a chtějí se jí zbavit.


Pamatujete si na nejstaršího pacienta?
Ano, je to milá dáma ve věku po sedmdesátce a trápila ji dalekozrakost. To znamená, že potřebovala jedny brýle na dálku a druhé silnější brýle na blízko. A i ve svém věku se rozhodla, že už ji brýle nebaví a obtěžují. Podstoupila u nás laserovou operaci. Velmi dobře si pamatuji na její reakci druhý den po zákroku – byla nadšená. A je dosud.


Najdou se i lidé, kterým nemůžete vyhovět?
Samozřejmě. Zhruba každému desátému člověku musíme po našem podrobném očním vyšetření říci, že bohužel není na dioptrický zákrok vhodný. Že by to pro něj nebylo přínosné nebo bezpečné, že bychom šli do rizika komplikací.


Čím odmítnutí pacientům zdůvodníte?
V podstatě jde o dvě nejčastější bariéry – tou první je tupozrakost. Spousta lidí ani neví, že jsou tupozrací. Jiní se přijdou zeptat, jestli medicína nepokročila tak daleko, že by se s tím dalo něco dělat. Tupozrakost jako taková se v dospělosti již léčit nedá. Odstraněním dioptrií můžeme ale často významně zlepšit vidění i u tupozrakého oka. Bohužel u těžkých forem tupozrakosti skutečně musíme zájemce odmítnout, protože bychom operovali jejich jediné vidoucí oko a to by bylo příliš velké riziko.


A druhý důvod?
Druhou největší skupinou je degenerativní onemocnění rohovky, keratokonus. O něm opět spousta lidí neví. Tam se musíme v první řadě zabývat odstraněním nebo stabilizací této vady a až následně i případným vyřešením jejich dioptrického problému.


Jak dlouho ostrý zrak po operaci vydrží?
První předpoklad toho, že kvalitní vidění vydrží do konce života, je stabilita dioptrické vady na dálku. Za stabilní můžeme považovat vadu, která se za poslední jeden až dva roky už dál s věkem pacienta nezhoršuje. Pokud operujeme dioptricky stabilní vadu, pak je velmi vysoká pravděpodobnost, že dioptrická nula, kterou operací vytvoříme, zůstane napořád. A další aspekt souvisí u starších pacientů s vetchozrakostí, o níž už jsem se zmínil.


To je realita, že s dioptrickou nulou vidí člověk ostře na všechny vzdálenosti pouze do zhruba pětačtyřiceti let a pak už potřebuje brýle na čtení?

Ano. Pokud někdo v sedmdesáti letech čte bez brýlí, pak musí být krátkozraký. Aspoň na jedno oko, kterým písmenka vidí ostře.A pokud by byl krátkozraký na obě oči, zase neuvidí ostře do dálky.


Všímáte si na ulici lidí, kteří jsou zralí pro vaše zákroky?
Čím dál častěji se přistihnu, že tyhle věci registruji. Třeba si řeknu, támhleten člověk má tak silné brýle, proč se ještě o nějaký zákrok nezajímá? Nebo když vidím mladší lidi, jak mhouří své krátkozraké oči, aby aspoň trošku slušně viděli, a brýle nemají, protože by se za ně třeba styděli nebo jim překáží…


Jenže co když patří k těm, kteří se bojí, že je zákrok bolestivý?

Spousta lidí se nám svěřuje, že slyšeli o zákrocích, které se dělaly v minulých letech, jako o poměrně krutě bolestivých, hlavně co se týče pooperačního hojení. Vzhledem k tomu, že provádíme moderní metodu Lasik, to tak není. Po Lasiku oči už druhý den nebolí a i vidění se zlepšuje velmi rychle.


Léčil byste někoho z rodiny?

Ano. Zatím jsem nikoho z rodiny neoperoval, ale pokud by k tomu byla vhodná situace, nezdráhal bych se.


Oční kliniky rostou jako houby po dešti, nebojíte se konkurence?
Konkurenční prostředí mezi refrakčními klinikami existuje už delší dobu a já myslím, že to je jedině dobře. Je to obor, který se strašně rychle vyvíjí, a je důležité, aby se všichni hráči na tomto hřišti snažili jít s dobou, být moderní a přesní. Konkurence je zdravá.

24.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 20 000 Kč Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel ŘIDIČ. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Řidičský průkaz sk. B C (E), platný profesní průkaz, kartu řidiče, praxe v řízení nákl. aut nad 7,5 t výhodou, schopnost samostatného myšlení a jednání., Nabízíme: zázemí stabilní české firmy s 25-letou tradicí, závodní jídelna v areálu firmy - příspěvek na stravování, práce na HPP, nástup možný ihned., Zaměstnavatel si přeje být kontaktován telefonicky od 7:30 do 15:00 hod., nebo e-mailem. Pracoviště: Aspera, spol. s r.o., Křižíkova, č.p. 734, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Petr Jirák, +420 725 325 966. Informační technologie - Informační technologie Administrátor 25 000 Kč Systémoví administrátoři, správci počítačových sítí JUNIOR DevOps ADMINISTRÁTOR. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 60000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce: správa serverů a databází, správa sítí, průběžná integrace (CI), správa zálohování, zabezpečení, Technologie: Linux, Apache, NGINX, SaltStack, Docker, Kafka, SSO, LDAP, Redis, Influx, MySQL, Kubernetes, Git, Gitlab, Zaměstnanecké výhody: přátelský kolektiv, neformální atmosféra, flexibilní pracovní doba, práce z domova , Kontakt jobs@fiedler.company nebo telefonicky v pracovní dny 9:00 - 16:00.. Pracoviště: Fiedler ams s.r.o., Lipová, č.p. 1789, 370 05 České Budějovice 5. Informace: Eva Adámková, +420 723 008 050. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 120 Kč Řidiči nákladních automobilů (kromě tahačů) ŘIDIČ NÁKLADNÍHO AUTOMOBILU. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 120 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: nástup dle dohody, mzda bude upřesněna při osobním jednání, ŘP"C", profesní průkaz, místo výkonu práce Jihočeský kraj.. Pracoviště: Jihočeská stavební spol. s r.o. - pracoviště české budějovice, Rudolfovská tř., č.p. 202, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Kolář, +420 603 522 340. Výroba - Výroba Mechanici a opraváři 22 000 Kč Mechanici klimatizací a chladicích zařízení ŠÉFMONTÉR VZDUCHOTECHNIKY A KLIMATIZACE. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč, mzda max. 34000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce:, , - vedení týmu montérů, - montážní a demontážní činnost v profesích vzduchotechnika a klimatizace, - čtení a použití technických podkladů, projektové dokumentace, - stanovení pracovních kroků, prostředků a metod, - revize zařízení vzduchotechniky, - evidování technických dat o průběhu a výsledcích práce, - montáž, demontáž, opravy a komplexní zkoušení např. větracích a klimatizačních jednotek, , , , Co požadujeme my od Vás:, , schopnost samostatně provádět montáže, opravy a revize vzduchotechniky, manuální zručnost, samostatnost, preciznost a spolehlivost, časovou flexibilitu dle aktuálních potřeb, výhodou je praxe v oblasti montáží VZT/CHL. Pracoviště: Stavoklima s.r.o., Budějovická, č.p. 450, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Eva Křivánková, +420 380 420 950,770 166 235.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Univerzita Karlova. Ilustrační foto.

U přijímaček na medicínu jedna z fakult sníží počet otázek

Petr Kváča

Motor konečně zlomil jihlavské prokletí a Duklu porazil po deseti porážkách

Nechtěl do vězení, tak se skrýval v lese

Nesměň – Život v lese se zdál 36letému muži lepší než pobyt za mřížemi, proto do vězení nenastoupil a skrýval se.

Psa strčil neznámému na ulici

České Budějovice - Nového pána měl chvíli černý kříženec s bílou náprsenkou poté, co se ho zřejmě majitel zbavil opravdu kuriózním způsobem.

Druhá debata o parkování na předměstí

České Budějovice – Budějovice chystají rozšíření parkovacích zón.

ANKETA: Kteří fotbalisté by teď hráli za Československo?

Zahrajte si na fotbalového trenéra. Deník v souvislosti se stoletým výročím vzniku Československa připravil mimořádnou anketu. Jak by nyní vypadal společný tým, který by tvořili hráči obou zemí? 

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT