Jedním z nejvýznamnějších hráčů na trhu velkoobchodníků s potravinářským, drogistickým i spotřebním zbožím je společnost MAKRO Cash & Carry ČR. „V Česku nyní provozujeme síť celkem třinácti velkoobchodních center, přičemž to českobudějovické funguje od roku 2000,“ prozrazuje tisková mluvčí společnosti MAKRO Romana Nýdrle.

Zboží nabízí na zhruba patnácti tisících čtverečních metrů prodejní plochy. Nakupovat „pod jednou střechou“ zde mohou především podnikatelé v gastronomii a drobní obchodníci. Výjimkou nejsou ani orgány státní správy, školy i nemocnice.

Majitelé hotelů, penzionů či restaurací si mohou například vybírat z více než třiceti tisíc potravinářských položek, mezi kterými nechybí ani čerstvé exotické ovoce, zelenina a mořské ryby.

Jízda k zákazníkům

Zákazníci vyhledávají i potraviny od místních producentů. MAKRO proto nabízí více než šedesát procent českých výrobků.

Zvláště restauratéři musí reagovat na stoupající úroveň gastronomie a zařazovat tak na svá menu jídla z čerstvých surovin. Pracovníci společnosti MAKRO jenom nečekají, až se u nich kupující objeví ve dveřích, ale zboží i rozvážejí. „Nákup a rozvoz zboží zajišťuje služba MAKRO distribuce,“ pokračuje Romana Nýdrle.

„V Českých Budějovicích jsme loni uvedli do provozu expediční halu pro rozvoz zboží k zákazníkům,“ prozrazuje ředitelka českobudějovického střediska Hana Galisová.

„Nyní zajišťujeme dodávky asi ke 140 zákazníkům na jihu Čech a rádi bychom jejich počet ještě rozšířili. K zákazníkům patří nemocnice, lázně, školní jídelny, různé instituce, hotely a restaurace,“ vypočítává Hana Galisová.

Službu využívají například i vyhlášené Masné krámy, jak potvrzuje Tomáš Olejník, vedoucí gastro divize Budějovického Budvaru.

„Nakupujeme v MAKRO od roku 2007, co jsme znovu otevřeli Masné krámy v Českých Budějovicích. Kupujeme zde veškerý sortiment. Když jsme hledali dodavatele, zaujalo nás MAKRO kvůli možnosti závozové služby. Využili jsme ale také již několikrát kuchařské tréninky a poskytli prostor pro filetování a přípravu obrovského mečouna,“ dodává spokojeně Tomáš Olejník.

Děti sem nesmějí

Společnost MAKRO je specifická i tím, že tu mezi regály nepotkáte děti. Přestože zákaz vstupu dětí do obchodního centra řešil i ombudsman a označil jej za nepřípustný, protože diskriminuje rodiče, vedení MAKRO jej zdůvodňuje bezpečností. Centra MAKRO totiž podle něho fungují jako prodejní velkosklady. Zboží zde celodenně doplňují vysokozdvižnými vozíky a hrozilo by nebezpečí úrazu, když by se nějaké nezbedné dítě rodičům vytrhlo a skončilo pod koly nebo pod paletami.

Pořadí řetězců:

Schwarz (Kaufland a Lidl)
Rewe ČR (Billa a Penny Market)
Tesco Stores ČR (Tesco)
Ahold ČR (Albert)
Makro Cash & Carry ČR (Makro)
Globus
COOP
Pozn.: Pořadí je sestaveno podle tržeb. Největší obchodní řetězce na českém trhu dosáhly loni celkových tržeb 309 miliard korun.

Autoři: Luboš Vojtěch, Radek Gális