„Bylo naprosto běžné, že zboží, které pěstitelé právě sklízí – cibule, mrkev, paprika, bylo zvadlé, vyschlé, případně i nahnilé. Je až neuvěřitelné, že si obchodníci dovolí takové zboží vůbec nabízet,“ uvedla mluvčí sdružení Ivana Picková.


O průzkum se postarali spolupracovníci sdružení v Brně, Českých Budějovicích, Kolíně, Nymburce, Olomouci, Poděbradech, Praze, Otrokovicích a Vyškově, kteří navštívili dvě desítky prodejen a tržišť.


„Zarážející je nízká kvalita nabízeného zboží, a to jak dovozové, tak domácí produkce,“ podotkla Picková.


Ani na tržištích není situace lepší, alespoň v těch místech, která spolupracovníci navštívili. Obchodníci nabízejí ovadlou a ohnilou zeleninu, ale většinou neuvádějí původ zboží. Není jasné, zda jde o zeleninu vypěstovanou v regionu, nebo dovezenou ze zahraničí.


„Protože se už jedná o opakované přestupky, dáváme podnět Státní zemědělské a potravinářské inspekci,“ sdělila mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů.
Zároveň však apeluje na spotřebitele, aby se bránili na místě přímo v prodejně nebo u trhovce. Není možné, aby inspektoři prošli každý den všechny prodejny ve všech regionech. Záleží jen na spotřebitelích, aby se bránili špatné kvalitě zboží sami a hlavně ho nekupovali.


Daniela Kolejková ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce potvrdila, že inspekce už podnět sdružení prověřuje. „Při kontrolách potravin se zaměřujeme především na místa, kde by mohly být problémy. Proto se zabýváme všemi podněty, které dostaneme,“ řekla.


Připomněla, že obchodník, který závažně ohrožuje spotřebitele, může dostat podle zákona o potravinách až třímilionovou pokutu.

 

RADY PRO NÁKUP OVOCE A ZELENINY

  • Nabízené ovoce a zelenina musí být čerstvého vzhledu, celé a zdravé.
  • Plody nesmí být poškozeny hnilobou a plísní. Velkým rizikem jsou výkroje, například u papriky.
  • Podle jakostních znaků uvedených v příslušných evropských normách se většina ovoce a zeleniny zařazuje do I. nebo II. třídy jakosti. Označení nestandard není přípustné.
  • Při nákupu je důležité všímat si čistoty nabízeného ovoce a zeleniny, jejich poškození škůdci nebo chorobami nebo poškození vlivem neodborného zacházení a vlivem nevhodných skladovacích podmínek. Například kvůli extrémně vysoké teplotě dochází k zapaření.
  • Čerstvost upravených melounů by měla být zřejmá na první pohled.
  • Cenově výhodná větší balení rajčat, jablek, pomerančů či mandarinek skrývají někdy shnilé plody. Pokud spotřebitel doma zjistí, že má v síťce nahnilé plody, je na místě vrátit se druhý den do obchodu s dokladem o nákupu a trvat na výměně zboží či vrácení peněz. Nebojte se zboží reklamovat.


Zdroj: SOS