Slavnostní vyhlášení Firmy roku se uskuteční 15. listopadu v Praze.


Absurdita roku se blíží do finále. Česká republika bude už za tři týdny znát nejabsurdnější podnikatelskou povinnost vůči státu a úřadům. O tom, která povinnost získá titul, rozhodne hlasování veřejnosti mezi sedmi nominovanými povinnostmi.


Mezi návrhy je například evidence kontrol. Zákon ukládá povinnost každému podnikateli vést evidenci o kontrolách, které se uskutečnily v jeho provozovně na zdravotní nezávadnost a jakost. Absurdní je na tom zejména duplicita činností podnikatele a kontrolních úřadů. Ještě, že nemusí podnikatelé vést evidenci o všech kontrolách, které se u nich uskuteční.


„Velké množství potvrzení, výkazů a hlášení, které malí a střední podnikatelé musejí zpracovávat a o jejichž účelovosti a potřebnosti lze vážně pochybovat, je zatěžuje nejen časově, ale hlavně finančně. Pomohla by lepší komunikace státních orgánů mezi sebou. Po úřadech by měly obíhat dokumenty a ne lidé,“ uvedla generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky Eva Svobodová.


Podle ankety, která je na adrese www.firmaroku.cz a kde také můžete ještě do 12. října hlasovat pro nejabsurdnější povinnost, není dvaaosmdesát procent lidí spokojeno se současným stavem podnikatelského prostředí.


„Absurdita roku byla zavedena proto, aby klesla nadměrná zátěž pro podnikatele. Setkala jsem se s jedním, který chtěl postavit rozhlednu. Tři roky sháněl papíry a běhal po úřadech a pouhý jeden rok stavěl,“ podotkla Lenka Vrátná z organizátorské firmy Bison & Rose.


Vláda chce do roku 2010 snížit výdaje podnikatelů na administrativu nejméně o pětinu. Ministr průmyslu a obchodu Martin Říman však optimismem nehýří a přiznává, že se jednotlivá ministerstva s tímto problémem potýkají už půl roku.


Jednou z prvních vlaštovek by mělo být zjednodušení registračního formuláře pro nastávající živnostníky z dvaceti stránek na dvě. Podle vedoucí českobudějovického živnostenského úřadu Zdeňky Jeřábkové se formuláře pro živnostníky už měnily tolikrát, že se v nich těžko orientují i zkušení úředníci.