V červnu odborníci vyhlásili a ocenili první produkty, které mohou používat nové logo projektu Chutná hezky jihočesky. „Snažíme se o osvětu směrem ke konzumentům, chceme podporovat zdravý patriotismus. Navíc zdejší jídlo je logicky nejčerstvější a vzhledem k přísným normám zdravotně nezávadné,“ říká ředitelka jihočeské agrární komory Hana Hricová.


Můžete připomenout výsledky prvního ročníku soutěže?
Třicet sedm jihočeských potravinářů přihlásilo do soutěže celkem 160 výrobků. U desetičlenné poroty nakonec zvítězil salám Písečan z píseckého masokombinátu ZŘUD, zelňák se škvarky od firmy Zemědělské zásobování a výkup Prachatice, ovocný jogurt ve skle z jindřichohradecké společnosti Agro-la a nektar z černého rybízu od chelčických ovocnářů Zemcheba. Navíc lososový kaviár Imperátor od producenta Lesy Hluboká nad Vltavou získal zvláštní ocenění.


Jak projekt pokračuje?
Hlavní myšlenkou není pouze tlačit káru aktuálně nejlépe ohodnoceným laskominám. Snažíme se vytvořit jednotnou platformu pro regionální producenty dobrých potravin, spojit jejich jedinečný potenciál v silnou vlnu, které neodolá jediný mlsný jazýček. Kromě snahy o budování přízně zdejších konzumentů se snažíme působit i na turisty. Vždyť není silnějšího lákadla než nabídka unikátních chuťových dojmů zabalených do jedinečných kulis historických památek a čisté přírody. Z hlediska faktu, že láska prochází žaludkem, chceme formou soutěže pomáhat lidem se kvalitně zamilovat. To jsou vize, na nichž chceme stavět.


Můžete zmínit konkrétní aktivity?
Vítězové jednotlivých kategorií premiérového ročníku soutěže se veřejnosti prezentovali v rámci srpnového agroveletrhu Země živitelka. S příběhem značky Chutná hezky jihočesky se mohou zájemci v současnosti seznámit na webových stránkách www.chutnahezkyjihocesky.cz. Najdou tam mimo jiné pravidla soutěže, oceněné produkty a aktuality. Stránky jsou interaktivní, těšíme se na zpětnou vazbu od spotřebitelů, ale také současných i potenciálních účastníků soutěže.


Připravujete se i na pokračování soutěže?
Momentálně cizelujeme pravidla soutěže pro příští rok, počítáme s účastí na potravinářském veletrhu Salima 2008. Do budoucna se snažíme zajistit podporu pro masivnější osvětu soutěže například formou billboardů a letákových akcí. Největší šance u poroty budou mít nadále výrobky stvořené v jižních Čechách z jihočeských surovin, pojmenované hezky jihočesky.


Agrární komora chystá akce zaměřené proti tržním řetězcům. Obhajuje růst cen potravin. Nejsou to negativní kroky vůči spotřebitelům?
Naopak. Plánujeme pozitivní kampaně s cílem působit na zákazníky formou informování o oprávněných nárocích na zdravé, dobře balené, označené a skladované jídlo. Bez ohledu na původ zboží. Potraviny zásadním způsobem ovlivňují kvalitu života a jejich dlouhodobé podceňování sice mírně šetřilo naše peněženky, ale huntovalo zdraví, chuťové buňky, zemědělské prvovýrobce i zpracovatele.