VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řada výrobků je krok před zahraniční konkurencí

ČESKÉ BUDĚJOVICE - Cesta na zahraniční trh nebyla pro jihočeské firmy nikdy jednodušší, než je dnes. Když se firma s českým identifikačním číslem rozhodne začít vyvážet své výrobky či služby do ciziny, může za ni celou agendu vyřídit Česká agentura na podporu obchodu CzechTrade.

2.11.2007
SDÍLEJ:

Regionální manažer exportní agentury CzechTrade Pavel Šimánek.Foto: Deník/ Jaroslav Sýbek

„Zajišťujeme uplatnění na zahraničních trzích pro živnostníky, malé místní firmy i velké společnosti,“ říká manažer Pavel Šimánek z Regionálního exportního místa CzechTrade České Budějovice.


Jaké firmy se na zahraničních trzích prosazují nejlépe?
Jsou to například firmy z oboru informačních technologií, automatizace výroby či strojírenské firmy. Jenže strojírenské firmy mají většinou přetížené kapacity. Narážejí na nedostatek nových kvalifikovaných pracovníků, a tím pádem nemohou ani navyšovat svůj export.


A co třeba textilní průmysl, který je v regionu tradiční?
Textilní průmysl není zrovna nejperspektivnějším oborem. Ale textilní firmy, které mají zájem dál vyrábět, se transformují na obchodní společnosti a přesouvají svoji výrobu na východ. Třeba do Číny, ale i do Bulharska či Rumunska. Tyto země nabídnou konkurenceschopný produkt obdobných vlastností za nižší náklady a tuzemské textilní firmy pod svou značkou a kontrolou kvality produkce využívají svých obchodních kontaktů a zajišťují distribuci.


Jaké mají možnosti potravinářské firmy?
Výrobky potravinářských firem z jižních Čech, které nepodléhají příliš rychle zkáze, prezentujeme zejména na zahraničních potravinářských veletrzích. Například v prosinci bude mít CzechTrade svůj stánek na potravinářském veletrhu ve Španělsku. Další cestou je, že jim přes zahraniční kancelář, jichž máme přes třicet po celém světě, přímo hledáme partnera, který by byl odběratelem jejich zboží. Jako velmi perspektivní se nyní jeví výrobci čajů, ať už ovocných, bylinných či granulovaných.


Stojí o zahraniční trhy i stavební firmy, když mají dost práce doma?
V zahraničí se realizují z jižních Čech některé velké investiční celky, ale nárůst zájmu o naše služby očekávám spíš až při poklesu stavebního boomu v republice. Je dobře, když si stavební firmy začnou v předstihu před očekávaným poklesem poptávky na domácím trhu hledat partnera pro spolupráci v zahraničí. Třeba stavební firmu, pro kterou by česká firma dělala subdodávky, nebo projekční firmu, která mapuje velké zakázky a má zkušenosti s podáváním nabídek do výběrových řízení.


Jenže jak se vypořádat s ochranářskými opatřeními?
Fakt je, že stavebnictví naráží v okolních zemích, například v Rakousku, Německu, ale i dalších státech, na omezení volného pohybu pracovních sil. Ale potenciál je v Rusku a dalších východních zemích. Například na Ukrajině jsou v oblasti Kyjeva velmi drahé hotely a je jich tam nedostatek. Je pravdou, že nyní jsou tam i vysoké ceny pozemků, ale stále si myslím, že je tam perspektiva pro stavebnictví i pro tuzemské firmy.


S čím se mohou uplatnit v cizině živnostníci?
S výrobky i službami napříč nejrůznějšími obory. Namátkou pro živnostníky jsme zajišťovali export od zabezpečovacích systémů na jízdní kola a motorky přes turbíny k malým vodním elektrárnám až po služby reklamní agentury.


Jak velká část jihočeských producentů má ještě šanci na zahraničních trzích?
V současné době je potenciál místních v cizině využíván podle mého odhadu zhruba na třetinu. Prostor pro uplatnění mají například z oboru strojírenství výrobci obráběných komponent, strojů a kovových konstrukcí. Mezi další perspektivní oblasti patří energetická zařízení, technologie využívání obnovitelných zdrojů a ochrany životního prostředí, stejně jako zdravotnická technika a stavební materiály.


A co když se výrobce obává, že jeho výrobek není pro cizinu dost dobrý?
Spousta firem má zajímavé výrobky, které jsou o krok před zahraniční konkurencí. Někdy potřebují třeba upravit design pro zahraniční trh, ale nakonec se tam mohou dobře uplatnit. Sám se rád setkám i s představiteli firem, kteří mají pocit, že jejich výrobek nemá velké šance na zahraničních trzích. CzechTrade vydává interní časopis Zrcadlo, do něhož dáváme zajímavé či zvláštní nebo málo zmapované výrobky, ale i speciální služby. A dost často se stane, že se výrobku ujme některý z kolegů v zahraniční kanceláři a najde pro něj uplatnění.


Umíte pomoci i firmě, která má dobrý výrobek a neví, na jakém zahraničním trhu by se uplatnil nejlépe?
Když firma zvažuje vstup na první zahraniční trh, můžeme ji pozvat na konzultační den se šéfy zahraničních kanceláří. Například teď představíme Polsko, Rumunsko a Dánsko. Ještě víc informací jim můžeme zajistit na exportních veletrzích, kde je přítomna většina ředitelů zahraničních kanceláří CzechTrade. Ne každý trh je totiž vhodný pro konkrétní výrobek či služby, některý může být tak přetížený, že by byla marná snaha se o něj ucházet. Všechny základní informace o exportu ve spolupráci s agenturou CzechTrade a s využitím asistence našich zahraničních kanceláří jsme však připraveni poskytnout firmám i v sídle regionálního zastoupení CzechTrade v prostorách Jihočeské hospodářské komory.

2.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fotbalisté Dynama v sobotním šlágru II. ligy porazili Opavu 2:1 a vystřídali ji v čele tabulky.
103

Dynamo ve šlágru kola zdolali Opavu a vedou tabulku

Roman Vráblík

Motor v Havířově neuspěl, v domácí brance zářil host z jihu Čech Ondřej Bláha

Od voleb se nenechala odradit a přišla třikrát

České Budějovice - Pořádnou volební peripetii zažila Ilona Nováková spadající do okrsku č. 82 v ZŠ Pohůrecká.

Jihočeští lídři zamířili do Prahy

České Budějovice - V sídle jihočeských komunistů byl volební štáb přítomen podle Bohuslava Mrázka, předsedy okresního výboru, po oba dny.

Volič požadoval Knihu přání a stížností

České Budějovice - Během voleb nedošlo podle Aleny Karvánkové z Krajského úřadu Jihočeského kraje na jihu Čech k mimořádným událostem.

Krumlovská Linda Šmikmátorová je trojnásobnou přebornicí kraje

České Budějovice – Na kurtech budějovické Sokolovny se hrály dva oblastní badmintonové turnaje mládežnických kategorií, a to krajský přebor jednotlivců staršího žactva U15 a podzimní kolo tzv. Budějovických přípravek

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení