Přitom zranění osmatřiceti z nich bylo závažné a vyžádalo si pobyt v nemocnici delší než pět dní. Šest lidí utrpělo smrtelný pracovní úraz.


Zatímco ve srovnání s rokem 2005 šlo o dva smrtelné úrazy méně, letošní situace bude zřejmě horší. „Za první čtvrtletí přišlo v Jihočeském kraji v souvislosti s prací o život už pět lidí a dalších devět utrpělo závažné úrazy,“ uvedl vedoucí inspektor Vladimír Toman z Oblastního inspektorátu práce pro Jihočeský kraj a Vysočinu.


Na této nepříznivé statistice se podepsal i lednový orkán Kyrill, který si v kraji připsal na vrub tři mrtvé a dva těžce zraněné lidi. V přímé souvislosti s likvidací tohoto přírodního živlu zaevidovali odborníci úmrtí člověka, který spadl při opravě střechy domu v Písku. A také smrt dvou slovenských dělníků, kteří likvidovali polomy v lese na Šumavě.


„Jeden upadl na poražený kmen tak nešťastně, že si prorazil krční tepnu o ostrý pahýl jeho větve. Druhý se při práci s motorovou pilou pořezal na stehně a jeho kolegové mu podvázali nohu pod ránou, takže z poraněné tepny vykrvácel,“ upřesnil Toman.


Vážná poranění si pak v kvůli orkánu způsobil zaměstnanec, který opravoval střechu a propadl krytinou z eternitu. Druhý úraz se stal v lese, kde vyvrácený kořenový koláč přimáčkl po odřezání kmene dělníka a zlomil mu nohy.


Ředitel Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje Marek Slabý potvrdil, že záchranáři se v terénu setkávají s různě poskytnutou první pomocí. „Někdo poskytne první pomoc perfektně, při jiném výjezdu je to horší. Veřejnost má v této oblasti ještě značné rezervy,“ řekl.


Ze statistik vyplývá, že nejrizikovější povolání mají v Česku řidiči osobních a nákladních aut. V celé republice našlo vloni smrt při práci 154 lidí, z nichž bylo 28 řidičů. Následují řemeslníci a kvalifikovaní výrobci. Ohroženou skupinou jsou také montážní a manipulační dělníci či dělníci pro těžbu dřeva.
Specialisté na bezpečnost práce vyšetřují nejvíc, často závažných a smrtelných úrazů, ve stavebnictví. Nejčastějším zdrojem úrazů jsou pády osob z výšek, propadnutí krytinou nebo pád z volného okraje střechy.


„Dopravní nehody, které mohou být i pracovními úrazy řidičů, vyšetřuje na silnicích policie. My se na vyšetřování podílíme jen tehdy, když se nehoda stane v areálu zaměstnavatele nebo jde o převoz nebezpečných látek či uvolnění nákladu za jízdy,“ podotkl Vladimír Toman.


Pracovními úrazy jsou nejvíc ohroženi mladí lidé do 25 let a starší zaměstnanci nad 55 let. Zatímco mladí lidé z nedostatku zkušeností riziko podceňují, starší zase většinou už nemají tak dobrou fyzickou kondici a rychlé reakce.


Letošní novinkou je, že pracovníci inspektorátu práce mohou podle nového zákona kontrolovat a pokutovat za nedodržení zásad bezpečnosti při práci také živnostníky a podnikatele, kteří nemají zaměstnavatele.