Dále třikrát dvě zlaté medaile pro ležák Budweiser Budvar a speciál Bud Premier Select v soutěži kvality Monde Selections v letech 1999, 2000 a 2001. Z domácích ocenění je to šestinásobné získání titulu Pivo roku. S generálním ředitelem Ing. Jiřím Bočkem jsme hovořili především o tom, jak se dá i ve světě silných konkurentů a různých zájmů podnikat odpovědně.

V době, kdy pivovary u nás mění technologie, Budějovický Budvar zachovává tradiční postupy. Je těžké nepodlehnout ekonomickým tlakům?
Pivovar není jen výroba piva, i když je to hlavní náplní podniku. Vyrobit a prodat. My chceme být odpovědní v tom, že vybíráme suroviny, držíme se tradičních technologických postupů pro výrobu Českobudějovického piva a dbáme na kvalitu. Možná to takhle říkají i jiní, ale u nás to opravdu děláme, a to dlouhodobě. A to již od založení pivovaru sto sedmnáct let. Jsme přímým pokračovatelem výroby piva v Budějovicích od 13.století, a to je zavazující. Nenahrazujeme původní suroviny, nechceme přesouvat výrobu z Českých Budějovic, nechceme prodat ochrannou známku, nechceme krátit dobu ležení.

Co určuje kvalitu piva především? A dá se získat informace o skutečné úrovni výrobku?
Již v roce 1967 jsme získali ochranné označení původu pro Českobudějovické pivo v 16 zemích světa a navíc několik národních registrací (např. v Rakousku, Portugalsku, Švýcarsku atd.) . V roce 2004 dále Českobudějovické pivo získalo chráněné zeměpisné označení ve všech státech Evropské unie. Jako dlouhodobí držitelé těchto institutů průmyslové ochrany musíme splnit celou řadu podmínek. Pivo se musí vyrábět jen v jednom místě původu, splnit kvalitativní parametry, které jsou měřitelné, kontrolovatelné a kontrolují se. Hodně se mluví o kvalitě, ale odpověď na otázku, kde a jak je kvalita definovaná a měřitelná, se nedozvíte. U nás je to jasné. Parametry jako původní stupňovitost, barva, pěnivost, hořkost a obsah alkoholu se dají přesně měřit. Navíc se pivo musí vařit definovaným technologickým postupem. To zveřejňujeme i nad rámec zákona, pravidelně nás kontroluje Státní zemědělská a potravinářská inspekce a také kontrolní orgány Evropské komise.

Nakonec neposkytujeme ani žádné licence, vše, co nese značku Budweiser Budvar, pochází od nás z regionu z Českých Budějovic. Je to garance pro našeho zákazníka, že mu nepodsouváme licenční produkt . Myslím, že pro kvalitu je nejdůležitější sládek a pečlivá laboratorní kontrola. Za sto sedmnáct let naší historie v Budvaru pracuje momentálně teprve desátý sládek. Laboratoře provádějí několik kontrol v průběhu výroby. Od vstupní suroviny, meziprodukty až ke konečnému výrobku. U každé šarže důsledně kontrolujeme minimálně deset parametrů.

To všechno vás vymezuje v konkurenčním prostředí. Přestáli jste tažení hráčů ze zahraničí do našich pivovarů. Jak těžké byly poslední roky, kdy navíc klesala poptávka po pivu?
Konkurenceschopnost je důležitým faktorem pro obchodní politiku. Naším klíčovým výrobkem je světlý ležák. Důkazem pro to, že své místo mezi ostatními konkurenty má, je fakt, že si ho můžete koupit v šedesáti zemích světa. A patří mezi piva nejvyšší kvality a cenové úrovně.

Aby bylo pivo úspěšným produktem, musíte do výroby dát vlastní zkušenost, známost značky, emoci, kvalitu. Nebylo to lehké, ale přestáli jsme nástup nadnárodních pivovarů na český pivní trh. Kromě toho skutečně klesala spotřeba piva v Čechách, Evropě i v USA, na rozdíl od Latinské Ameriky a Asie. To vše přineslo nové nároky na lidi i na firmu jako takovou. Museli jsme za pochodu změnit organizační strukturu pivovaru, přerozdělit pravomoci, zapojit softwarové technologie, nové nástroje a postupy. Máme za sebou řadu inovací, nové produkty, obaly, zlepšila se práce se značkami podniku, což přináší organický růst prodeje a hospodářských výsledků..

Zaměstnavatelé mají problém sehnat kvalitní a zkušené pracovníky. Kde hledáte vy?
Především spolupracujeme se středními i vysokými školami. Vybraným kmenovým zaměstnancům umožňujeme studium při zaměstnání. Při zvyšování odbornosti využíváme v zásadě dva systémy. Interní školení mezi jednotlivými odděleními v rámci podniku, externě organizujeme přes speciální agentury, profesní svazy i vysoké školy. Každopádně prioritou v personální politice je kariérní růst. Hledáme-li někoho na určitou pozici, nejprve oslovujeme vlastní, praxí prověřené pracovníky. Důležitým předpokladem jsou charakterové vlastnosti zájemce o práci a teprve pak jeho pracovní dovednosti a odbornost. Na rozdíl od charakteru se druhý předpoklad dá trvale zlepšovat. Loajalita pracovníků k firmě, jejím značkám a výrobkům je důležitým předpokladem pro úspěchy pivovaru.

Jste generálním ředitelem Budějovického Budvaru nepřetržitě již dvaadvacátým rokem. Pracujete zde už od roku 1972. To musíte mít značku vašeho piva víc než „pod kůží". Jste srdcař?
Ano, jsem „srdcař". Přesto je důležité chovat se zodpovědně k pracovní pozici a uvědomovat si všechna rizika, to je podle mě základ pro úspěšné řízení podniku. Právě vysoká míra loajality k výrobku a značce u zaměstnanců vede u nás obecně k velmi nízké míře fluktuace. Máme zaměstnance, kteří u nás pracují třicet, čtyřicet let. Vloni končil kolega, který v údržbě na různých pozicích působil pětapadesát let.

Samozřejmě máme pro zaměstnance různé benefity. Pět týdnů dovolené, při splnění ročního plánu mimořádná mzda, příspěvek na penzijní pojištění, deputátní pivo, závodní stravování ve vlastní kuchyni, máme závodního lékaře, ročně vkládáme do fondu kulturních a sociálních potřeb čtyři miliony korun a z toho poskytujeme různé příspěvky našim lidem.

Je vám blízké heslo: musíme si pomáhat? Myslím ve smyslu spolupráce s českými firmami.
U nás zhodnocujeme suroviny a využíváme služby, tedy přímé náklady na výrobu, výhradně od firem z České republiky. Nakupujeme doma, vyvážíme ven.

Co je podle vás důležité pro podnikání v Česku?
Podle mého by se do ciziny měla vyvážet přidaná hodnota a vyvážet bychom ji neměli pod cenou, ale naopak za odpovídající, tedy solidní cenu.

Pak se daří zachovat pracovní místa. V Budějovickém Budvaru jsme za posledních dvacet let z 270 zvýšili jejich počet na 620. Pro mě osobně je velmi zavazující dlouhá tradice našeho pivovaru.

Máte svou práci rád?
Ano.