Jak uvádí generální ředitel společnosti Martin Žahourek, vše začalo počátkem roku 1940, kdy se dva dačičtí podnikatelé dohodli na společné výrobě plnicích per. „První výrobky vznikaly za vysokého podílu ruční práce. Na výrobě se v té době podílelo dvacet zaměstnanců a úplně prvním výrobkem společného podniku bylo plnicí pero pod názvem STENO,“ připomíná začátky s tím, že zaregistrovaná byla značka Centropen až v roce 1948.

Výrobky pro všechny

Historie firmy Centropen je skutečně obsáhlá, během osmdesáti tří let prošla společnost znárodněním, rozšířením výroby a s tím spojeným vybudováním nových výrobních hal anebo přerodem v akciovou společnost vlastněnou státem.

Ročně ve společnosti Centropen vyrobí přibližně 200 milionů produktů, kdy svým zákazníkům nabízí sortiment čítající přibližně 150 různých výrobků. Velmi spolehlivě tak uspokojují nejen pisatele v kancelářích, školách nebo běžných domácnostech, ale i kutily v dílnách a hobby umělce.

Maximální pozornost se věnuje dětem. Příkladem je vývoj psacího pera pro školáky. „Centropen intenzivně komunikoval s pediatry a odborníky v oblasti dětské motoriky a zdravého rozvoje, aby vyladil tvar psacího pera pro správný úchop a optimální nácvik psaní,“ přibližuje Martin Žahourek vznik dnes již legendární psacího pera Tornado s tím, že stejně zodpovědně přitom Centropen přistupuje ke každému svému výrobku, protože svůj úspěch staví na poctivé kvalitě, za kterou si stojí.

Udržitelnost hraje roli

Poslední roky vyžadují ale podle jeho slov ještě další pohled, a to ten ekologický. „Budoucnost průmyslového sektoru začínají definovat zpřísňující se normy a postupná změna spotřebitelského chování. Obojí modifikuje posuzování celkové úspěšnosti, která ale často naráží na samotnou realizovatelnost a skutečný přínos v kontextu globálního světa,“ vysvětluje.

Co se tak týče udržitelnosti, připadá v Centropenu v úvahu otázka řešení permanentních popisovačů na alkoholové bázi, které jsou letitým bestsellerem. Lidově řečené lihovky dominují téměř každému českému papírnictví a ročně jich Centropen z výrobních linek vypustí desítky milionů kusů a vyrábějí se ve větším množství než ostatní produkce. Vývojáři v Centropenu jej začali vyrábět z recyklovaných plastů při zachování nastavené kvality. „Vyřešili jsme mnoho technologických překážek s rozdílným chováním recyklátu a podařilo se nám vytvořit výrobek, u kterého dlouholetý spotřebitel ani nepozná, že je jiný. A nepozná to ani jeho peněženka, protože cena výrobku zůstala zachována,“ uvádí.

Přestože má společnost Centropen v tuzemsku obrovský podíl prodeje, stále je převážně exportní společnost, a proto je jedním z cílů zaujímat stále nové trhy po celém světě. A nejen to. „Jsme v konkurenčním prostředí, kde musíme čelit konkurenci evropské i asijské, kurzovým výkyvům, energetické krizi, a to vše při snaze na snížení naší ekologické stopy. Výrobně se tak snažíme zefektivňovat výrobu. Postupně zavádíme robotizaci, zavedli jsme nový ERP systém. Z pohledu udržitelnosti jsme začali se stavbou fotovoltaické elektrárny, která nám pokryje až třetinu spotřeby elektřiny,“ přibližuje Martin Žahourek cíle.