Archeologové odkryli u Havlíčkova Brodu mlýn na rudu. Podobný je jen ve Francii

Archeologové odkryli v údolí Stříbrného potoka u Havlíčkova Brodu 750 let starý mlýn na drcení stříbrné rudy. Hovoří o nálezu celoevropského významu, stejné zařízení bylo zatím zdokumentované jen ve Francii. Havlíčkobrodský mlýn je ale v lepším stavu. "Objev se podařil díky záchrannému výzkumu, který je součástí stavby jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu," řekl vedoucí výzkumu Jakub Těsnohlídek ze společnosti Archaia Brno.
"Lokalita je zcela nově objevená, není zmíněna v žádných písemných pramenech. Díky nálezu středověkého rudního mlýna se jedná opravdu o celoevropsky významnou lokalitu," řekl Těsnohlídek. Vodítkem bylo archeologům velké množství hutnického odpadu nalezeného v okolí. Mlýn byl ukrytý asi dva metry pod současným terénem.
Byl součástí úpravny rudy. Když už ji nebylo možné třídit ručně, bylo nutné rozbít ji na menší fragmenty. Sloužily k tomu buchary ve stoupách. "Ale ani potom se třeba od sebe nedala ruda roztřídit, tak bylo nutné mlít ji v mlýně, který pohánělo mlýnské kolo, což je to, které jsme zde také nalezli," řekl Petr Hrubý z Ústavu archeologie a muzeologie Masarykovy univerzity v Brně, která se společností Archaia Brno na výzkumu spolupracuje. Rozdrcenou rudu pak bylo možné pod vodní hladinou roztřídit podobně, jako funguje rýžování zlata v řekách.
Z mlýna o půdorysu přibližně pětkrát osm metrů se dochovalo asi dva metry vysoké kamenné zdivo, které mělo zřejmě ještě svoji dřevěnou nástavbu, a podzemní odvodňovací štola. Celá stavba stojící v podmáčené nivě potoka byla založená hluboko do podloží až na skálu. Dřevěné prvky přežily do současnosti v místech, které byly díky vodě bez trvalého přístupu vzduchu.
K mimořádným nálezům patří více než metrový kus mlýnského kola. V mlýnu se začalo otáčet zřejmě po roce 1270. Celé mělo průměr přibližně čtyři metry. Kromě dřeva se ve vrstvě zaplavené vodou dochovaly i konopné provazy nebo kožené zdobené předměty včetně pochvy nože. "Co je dobře zachované, je odtoková štola, která je tvořena z dřevěných prvků. Má rámovou konstrukci obloženou štípanými deskami a byla celá zasypaná pod zemí," řekl Těsnohlídek.
Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu obchvatu v prosinci loňského roku. Asi 4,1 kilometru nové silnice I/38 začnou řidiči využívat na konci roku 2022.
Archeologický průzkum začala letos na přelomu ledna a února. Jeho hlavní část skončí zřejmě na podzim, pak budou archeologové dohlížet nad postupem výstavby. "Jsme součástí stavby a oceňujeme vstřícnost, s jakou jsme se setkali. Všichni chápou význam naší práce tady," řekl Hrubý.
Objevený mlýn je nutné pečlivě zdokumentovat. Podle Těsnohlídka se bude vytvářet i jeho 3D model. Součástí bude odběr vzorků pro vědecké analýzy včetně cenných částí zdiva nebo konzervace nalezených předmětů a dřevěných částí. Samotný mlýn zanikne pod mostem, který je součástí obchvatu. "Ale to je princip záchranné archeologie," zdůraznil Hrubý. V tomto případě podle něho jedna památka nevyváží přínos, který bude obchvat mít nejen pro přetížené centrum Havlíčkova Brodu, ale i pro širší okolí.