Však věčně bude srdce jímat znova / žal Juliin a bolest Romeova. Slavný příběh Williama Shakespeara o lásce a nenávisti předvede 13. dubna v premiéře od 19 hodin v Metropolu balet Jihočeského divadla. Taneční drama s hudbou Sergeje Prokofjeva zrežíroval a choreograficky připravil šéf souboru Attila Egerházi. Přizval si navíc několik zahraničních hostů, kteří spolupracovali s Jiřím Kyliánem. Drama přenese balet i před točnu, kde se poprvé objeví 5. července.

Egerházi slibuje, že téměř tříhodinové představení o třech dějstvích zaujme všechny generace. „Nebude to žádné taneční muzeum, ale ani nesrozumitelné uchopení klasiky. Téma je nadčasové, ale máme tam renesanční fragmenty. Důležité pro mě bylo, ptát se proč: co hýbe a mění charaktery,“ řekl Egerházi.

Stylově staví na klasickém baletu, obohaceném o moderní prvky. Respektuje také linii Shakespearova dramatu. „Ve zkušebně jsem pracoval intuitivně, snažili jsme se to stvořit společně,“ pokračoval šéf baletu.

Jako jednu ze dvou asistentek oslovil Shirley Esseboom, která působí u Jiřího Kyliána v nizozemském souboru Nederlands Dans Theater. Ta jihočeský balet zná, pracovala zde předloni na Kyliánově choreografii Un ballo.

„Je velice příjemné vidět, že tanečníci se neustále zlepšují a úroveň jde nahoru,“ hodnotí. Připomněla také úspěch Egerháziho skupiny, jehož dosáhla 30. března ve Stavovském divadle. K poctě maminky Jiřího Kyliána, která slavila 100. narozeniny, předvedli i Un ballo. „Jiří Kylián se byl podívat. Řekl, že by si nikdy nemyslel, že v České republice a na jihu Čech je company s takhle fantastickými tanečníky a že je naprosto šokován,“ popsala Esseboom.

Nejlepší laboratoř

Zkušenosti z Nederlands Dans Theater mají i další dvě externí posily. Loes Schakenbos, jež vymyslela scénu a světelný design, tvoří v Česku pro Václava Kuneše ze souboru 420People. Jako tanečnice působila pak u Kyliána autorka kostýmů Bregje Van Balen.

„Důvěřuju jim, Nederlands Dans Theater je nejlepší taneční laboratoř na světě, je to šance pro naše divadlo. A i když jsou to tvůrci, kteří pracují s velkými jmény ve velkých operních domech, cítí, že náš soubor má umělecký potenciál, a přistoupili na naše podmínky,“ zdůraznil Egerházi.

V hlavních rolích spatří publikum Šimona Kubáně a Cristinu Porres Mormeneo, alternují je Jakub Sadílek s Nikol Šneiderovou. Protože jde o velké taneční divadlo, objeví se na jevišti také několik studentů z nejvyšších ročníků Tanečního centra Praha – konzervatoře.

Podle Antonína Schneidera, dramaturga baletu, nabízí Shakespearova tragédie i pro taneční zpracování množství vděčného dramatického materiálu. „Kromě dvou mladičkých romantických milenců sledujeme oddanou a trochu směšnou chůvu. Klíčovou postavou dramatu je Merkucio, sarkastický a tragikomický katalyzátor celé renesanční tragédie. Pak dva nezodpovědné rodinné gangy a řadu dalších zajímavých postav a situací,“ vypočítal Schneider.

Romea a Julii s Prokofjevovou hudbou nastudovalo Jihočeské divadlo zatím jednou, v roce 1965. Tentokrát zazní při baletu nahrávka Londýnské filharmonie. Prokofjeva slyšelo publikum divadla naposledy před osmi lety, na točně při Popelce. „Když člověk poslouchá Prokofjevovu hudbu, má pocit, že byla napsána dnes,“ podotkl dramaturg František Řihout.

Když měl šéf baletu postihnout svůj vztah k Romeovi a Julii, řekl jen dvě slova: láska a lidskost. Jak konkrétně tradiční látku zpracoval, předestřel Schneider. „Precizní práce s hudbou, mimořádná představivost, abstrakce, ironie a humor. To jsou umělecké devizy, které jsou dnes vzácné… V Egerháziho uměleckém světě si naplno užijeme očistný smích i slzy dojetí.“