Hned na úvod je třeba napsat, že představení se povedlo. Lze mu přát co největší počet repríz, neboť mu nejde upřít aktuálnost – téma dluhů, úpisů, zmařených investic a ztroskotání je v čase krize současné navýsost. Lang však, alespoň jak o tom svědčila hra sama, akcenty kladl jinak.
Neubráním se snad správnému dojmu, že tím nejvýraznějším z hrdinů není sám kupec Antonio v podání Ondřeje Volejníka, ale židovský lichvář Shylock, jehož si oblékl více než zdařile doyen souboru Petr Šporcl. A právě pro tento důraz zamrzí, že Shylockovy monology ztrácejí na síle pro svou uspěchanost. Nechte mu čas a prostor, aby mohl více meditativně pronášet svá slova o krutých křesťanech!
Spěch, chvat a místy téměř nucení veršů z hrdel, to jsou ty největší pihy na kráse jinak s pokorou a bez zbytečného patosu sehraného a zrežírovaného představení. Jediný klidný prvek je, snad poněkud v rozporu se svou dějovou situací, kupec Antonio. Jeho přátelé, jichž je z úsporných důvodů u Langa méně než u Shakespeara, spěchají (zpočátku nejnesrozumitelnější zdál se Graziano čili Václav Liška), pospíchá Shylockova dcera Jessika (Lenka Krčková), postava, jíž se – podobně jako jejímu mužskému protějšku Lorenzovi (Pavel Oubram) - poněkud ubralo na důležitosti dramaturgickou úpravou hry.
Postupně je však – buď že jsme si zvykli, nebo že se jim i nám Shakespeare 'dostal pod kůži' – přece jen tempo přiměřenější a hercům slova od úst plynou až k divákům na balkoně. Shylock se však i tak poněkud ztrácí v moři Antoniových, Bassaniových či Grazianových výpadů.
Mezi drobnější nedostatky patří karnevalová aktualitka s mužem v brýlích, šátku a s vodním samopalem. Záměr? Odlehčit představení. Pobavit diváka? Upozornit na muslimský terorismus?
Princové, Romanem Nevěčným zvěčnělé komické figury par excellence, jsou spolu s dvojicí mladý Gobbo a starý Gobbo (Lukáš Pečenka a Petr Červinka) těmi, kdo si představení labužnicky vychutnávají, jejichž čas a prostor je využit beze zbytku, pobavení ku prospěchu. Pečenkovi se povede také proměna z nevinného vtipálka v mocí posedlého chvastouna (jak jen se tady vyvedl kostým Tomáši Kyptovi!).
Porcie (Věra Hollá), než se stane doktorem práv, působí zakřiknutě, Nerissa (Taťána Kupcová) rovněž. Snad proto, že jsou na jevišti samy dvě? Že by Porcii slušel alespoň nepatrný dvůr, tedy několik – pár dvorních dam, alespoň tehdy, když se svým průvodem k ní vkročí marocký princ?
Baltazar (Jaroslav Kukrál) jako Porciin sluha toho naběhá až příliš mnoho, právě proto, že je všemi dalšími zároveň, zejména drábem hlídajícím Antonia. To by jistě samo o sobě nevadilo, kdyby na něm ovšem ona 'uhnanost' nebyla patrná na první pohled a poslech.
Svět finančníků a obchodníků je světem hektickým. Abychom však z divadla neodcházeli jen unaveni a strháni, slušelo by Kupci benátskému z v o l n i t t e m p o. Potom by se určitě našel víc než jeden divák slavnostní premiéry, kdo bude křičet Bravo!
Hodnocení: 80%
TOMÁŠ VEBER
Autor je spolupracovníkem redakce