Sedmnáct malých čtvercových pláten, do nichž ukryl svou víru, rozvěsil švýcarský malíř Pierre André Ferrand po budějovickém Domě umění. Galerie tak představuje dalšího umělce, který se věnuje abstraktní malbě. Vernisáž výstavy začíná ve středu od 18 hodin

Dílo autora žijícího v Ženevě lze popsat jako velice přesvědčivou výpověď, která se zabývá otázkami osobní víry prostřednictvím mal­by.

„Jsou to osobní modlitby převedené na plátno. On sám je hodně duchovně zaměřený a jeho věci považuji za ohromně silné. Když to spojím se svými zážitky, je pro mě daleko silnější strohý cisterciácký klášter než přezdobené baroko. A z této výstavy mám až takový klášterní pocit,“ řekl kurátor Michal Škoda.

Díla vytváří sedmapadesátiletý Ferrand z hrubého tkaného plátna v přirozených barvách, jež připomínají písek, hlínu či popel. Jejich povrch je často poškrábaný či až proděravěný, čímž malbám dodává křehkost a napětí zároveň. Důležité je pro něj světlo, které představuje křesťanskou tradici. V ní je podstatné, aby se modlitbám věřícího dostalo odpovědi.

„Víra a umění jsou spojené nádoby, pro umělce je víra zasvěcení, které nás vede a proměňuje. Proto je pro mě duchovní rozměr velmi důležitý,“ popsal Ferrand.

Jeho plátna mají stejný název: řecké iniciály Ježíše Krista. Lze je rozdělit do dvou skupin: bílá a barevná. Když pracuje s bílou, pro něj typickou, vyvolává podle kurátora pocity klidu a ticha. „Jde o rozjímání o čemsi nehmotném, duchu božím, kterého nelze pojmenovat. Barevné práce jsou preciznější, škrábance symbolizují silnou materiálnost,“ srovnal Ferrand.

Působivý kontrast vzbuzuje trojice bílých a barevných pláten, která visí přesně proti sobě ve dvou místnostech. Z celku může mít návštěvník dojem, že maleb je v galerii málo, například celá jedna stěna patří jedinému plátnu. Michal Škoda je však přesvědčen, že bílé zdi zdůrazní sílu jednotlivých maleb.

„Potřebují kolem sebe prostor, který zvětšuje pomyslný pohyb plátna. Ty věci jsou navíc hodně tiché,“ doplnil kurátor. Možná se tak divákovi lépe povede to, oč Švýcar usiluje především: aby tváří v tvář plátnům otevřel své srdce.