Do dvou let by se návštěvníci Muzea koněspřežky v Českých Budějovicích mohli dočkat nové venkovní expozice. Na upraveném prostranství bude dovnitř lákat hlavně replika historického vozu, kterým se po dráze převážela sůl.
Krajští radní v úterý odsouhlasili, že podají žádost o dotaci z programu přeshraniční spolupráce. „Partnerem je Spolek koněspřežné dráhy v Kerschbaumu v Horních Rakousích,“ řekl náměstek hejtmana František Štangl.
Náklady na české straně budou podle ředitele Jihočeského muzea Pavla Šafra 2,8 milionu korun, Rakušané dají zhruba dvojnásobek peněz. Expozice se změní zevnitř i zvenčí. Venku vznikne klidová odpočinková zóna se třemi kiosky, kde si zájemci na panelech navolí informace, které budou potřebovat. Model vozu bude stát na kolejišti.
Jak a kde žil hlídač
„Vevnitř se vrátíme do doby 19. století, kdy ve strážním domku žil hlídač, měl tam zahrádku, kde pěstoval zeleninu a choval slepice. Chceme vytvořit autentickou atmosféru jeho obydlí ,“ doplnil Šafr.
Rozměrově se koněspřežní muzeum rozšíří na pozemek Koh-i-nooru. Jeho ředitel Šafrovi v pondělí přislíbil, že jako dočasnou stavbu plánované úpravy povolí. Vedení muzea věří, že po změnách stoupne návštěvnost. „Tím, že se muzeum dostalo mezi dva mlýnské kameny obchoďáků, je na okraji zájmu. Chceme areál zaatraktivnit a nalákat lidi dovnitř, aby i nakupující odložili tašky a šli se podívat na historii koněspřežky,“ dodal Šafr.
Záleží na penězích. Štangl doufá, že žádost o dotaci bude úspěšná, protože koněspřežná dráha je fenomén významný nejen pro jih Čech, ale ještě víc pro Horní Rakousy.
Koněspřežka České Budějovice – Linec byla první a ve své době nejdelší evropskou transkontinentální železnicí. Vznikla v letech 1825-1832 a byla dlouhá téměř 121 kilometrů. Jejím autorem byl František Gerstner. V provozu byla přes 40 let. Po jejím zániku byly budovy a pozemky rozprodány. Převážně opuštěné objekty postupně chátraly.
České Budějovice nejsou jediné, kde se uchovaly pozůstatky této významné technické památky. Zřejmě nejvíce jich je u Holkova a Velešína na Českokrumlovsku. Za pozornost stojí třeba budova bývalého zájezdního hostince, chátrají bývalé stáje přepřahací stanice či několik mostků.
Zatímco na české straně není památkám zřejmě věnována náležitá péče a hrozí jim zánik, za hranicemi v rakouském Kerschbaumu se turisté mohou projet po koněspřežce v replice luxusního vozu Hanibal nebo ve společenském voze Franz Josef. Jízda končí u zrenovovaného nádraží koněspřežky. Tam je muzeum a stylově zařízené restaurace. Servírovány jsou zvláštní speciality jako koňské koblihy nebo kolejová hopsinka.
(vkc, pak, čtk)