Jít důsledně za vytčeným cílem není na škodu, když se nekráčí přes mrtvoly. Činohra Jihočeského divadla několik let důsledně přikládala pod kotel diváckých vášní z jistě nepřeberné zásoby nových her – mnohým se jejich testování mezí tolerance a vkusu jevilo přijatelné a v souladu s duchem doby, jiní, jejichž proud nesporně sílil, se však ptali po osvědčené klasice. Pro dramaturgyni Olgu Šubrtovou a šéfa činohry Martina Glasera tak nadešla chvíle rozhodnutí: jak uspokojit brblaly a nespokojence, ale přitom neztratit tvář, která začala být opět vidět i v širším než čistě regionálním prostředí.
Řešením se stala skladba nastávající sezony, kde, alespoň opticky, přibyla ta tolik žádaná 'klasika', ale s tou výhradou, že budeme překvapováni alespoň způsobem ztvárnění a provedení. To je v programu patrné již u první ze sedmi novinek – Rok na vsi bratří Mrštíků bude režírovat Břetislav Rychlík. Podobně jako v Havlíčkových Petrolejových lampách minulé sezony, také tento kus nejspíš prověří práci úplně celého souboru.
Tramvaj do stanice Touha z pera Tennessee Williamse je dnes již rovněž klasikou. Aby hra zůstala psychologickým dramatem a její provedení nebylo fiaskem, nesmí se pod tíhou hlavní postavy, křehké a tak trochu pomatené Blanche, 'složit' její představitelka. Již dnes se tak někteří zvědavci ptají: Kdo bude hrát Blanche? Hra sama nabízí mnoho prostoru pro aktualizace – stane se periferie divadelního New Orleans periferíí budějovickou nebo zkrátka naší periferií?
Ztřeštěnost před Štědrým dnem
Kdo by neznal film Škola základ života Jaroslava Žáka? S představením, jehož premiéra předcházela kdysi i slavnému filmu, vystoupí soubor na prkna v dubnu. O měsíc dříve nadejde chvíle pro Misantropa. Možná si právě tehdy notoričtí milovníci klasiky řeknou, že byli trochu obelstěni. Půjde totiž o verzi nikoli Moliérovu, nýbrž Martina Crimpa (*1956), který děj přenesl do současnosti, a ke všemu do Londýna. Crimp není u nás docela neznámý, jeho hru Venkov loni v premiéře uvedl brněnský Buranteatr, který ostatně v minulosti (2004) sehrál i Tramvaj do stanice Touha.
Těsně před Štědrým dnem, kdy jsou noci opravdu dlouhé, je možné zajít na premiéru Černé komedie Petera Shaffera (*1926). Mezi všemi nákupy a úklidem shlédnout nějakou tu ztřeštěnost jistě neškodí. Sama hra spatřila světlo světa již roku 1965 a je ji možné považovat rovněž za klasiku.
Osobně se nejvíc těším na Fuk Marie Goose. Goos (*1956), vrstevnice Crimpova, ve hře obnažuje vztahy jedné nerozlučné party, možná nejlepší na světě, nahlížeje snad mimoděk i do vlastní minulosti, do průrvy mezi tím, co člověk chtěl, a co nakonec dokázal. Hra, v originále Cloaca!, která již sklidila mnoho úspěchů po světě a byla základem pro film, snad zaujme i onoho konzervativně laděného klasikomila v Budějovicích. Už proto, že skrze ni divadlo pokračuje ve spolupráci s Petrem Zelenkou, jehož Očištění v podání jihočeské činohry získalo letos jednu z cen Alfréda Radoka.
Příslovečnou třešničkou na dortu každé sezony bývají premiéry před otáčivým hledištěm v Českém Krumlově. Nadcházející divadelní rok vyvrcholí adaptací vskutku 'silvestrovskou' – převedením Boccacciova Dekameronu. Pokud si šéf činohry povzdechl pro časopis Samson (3/2011, s. 12), že povinností ansámblu „je vkus udávat, a nikoli obecnému vkusu podléhat a podbízet se“, bude možná právě Dekameron tou nejtěžší zkouškou, jež toto krédo prověří. Jihočeský divák chce totiž do divadla chodit především za zábavou – nápadně tak připomíná diváka lehkých filmů z dob světové hospodářské krize a let válečných, který rovněž utíkal od světa. Pokud ale vedoucí souboru nesleví ze svého kréda, čeká nás pestrá sezona s grandiózním vrcholem. A zase je na co se těšit.
TOMÁŠ VEBER
Autor je kulturní kritik
4. 11.Rok na vsi
22. 12. Černá komedie
13.1. Fuk
24.2. Tramvaj do stanice Touha
10.3. Misantrop
20.4. Škola základ života
točnaDekameron