Zatímco první publikace se zabývala vznikem a vývojem mopedů Stadion S 11, dvojka ve stejném formátu a úpravě je věnována značkám Stadion S 22 a 23. Autorem obou knih s bohatou fotodokumentací, které vydalo jihočeské nakladatelství Růže, je známý motocyklový nadšenec a cestovatel Petr Hošťálek.
Svůj křest si Hošťálkova knižní novinka prodělala už před několika dny na pražské výstavě Motocykl 2009, kde proběhla i hojně navštívená autogramiáda.
„Materiál pro obě knihy jsem sbíral a shromažďoval přes osm let. Některé podklady jsem získal v okresním archivu, ale většinu díky pamětníkům, zejména pak díky Zdeňkovi Knotovi, který byl celý život spjatý s podnikem Motor, ať už jako mistr na montáži motorů nebo soutěžní tovární jezdec. Z těch kurióznějších zdrojů bych se zmínil třeba o firmě Leon Herzog Industries v Rio de Janeiru, kde se vyráběly brazilské mopedy Leonette s našimi motory. Kontakt s majitelem mi zprostředkoval Jiří Bartuš z internetového portálu Motomagazínu, za což mu rovněž patří dík,“ glosuje Hošťálek vznik publikací, jejichž obsah z velké většiny nebyl ještě nikdy uveřejněn.
„Přínosem pro mne bylo i to, že jsem se při shromažďování podkladů setkal se spoustou zajímavých lidí a s některými z nich udržuji kontakty i nadále.“
Podle Hošťálkových slov mopedy, jejichž ucelenou řadu včetně unikátních prototypů a závodních strojů představuje také v Jihočeském motocyklovém museu, postavily republiku na kola. K jejich přednostem, díky nimž se staly masovým dopravním prostředkem, uvádí nejen lehkou obsluhu, ale i nízkou spotřebu a hlavně – finanční dostupnost.
Bez zajímavosti rozhodně nejsou ani kapitoly o nasazení těchto maloobsahových strojů do sportu – jezdila se s nimi například plochá dráha na českobudějovické Dlouhé louce nebo terénní soutěže s výjezdem na Kleť apod. Podrobně je zde zaznamenána rovněž skutečnost, že v roce 1962 se František Knot se sportovním mopedem S 23 stal absolutním mistrem republiky v terénních soutěžích motocyklů.
Dozvíte se rovněž, že mopedy, jejichž finální montáž probíhala v přidruženém závodě Velo Stadion Rakovník, se vyvážely nejen do řady zemí v Evropě, ale i do severní Afriky a Spojených států. Jejich výroba skončila rozhodnutím vlády v roce 1964 a dnes jsou mopedy považovány vlastně už za veterány, jejichž sbírání a renovaci díky finanční nenáročnosti se věnují především mladí lidé.
„Největším problémem při tvorbě téhle publikace, která obsahuje přes dvě stovky dokumentárních fotografií a navíc i samostatnou přílohu Putování za veterány s přehledem českých automobilových i motocyklových muzeí, byl pro mne čas. V průběhu tří let jsem zrealizoval pět knih, a to nemluvím o desítkách absolvovaných motoristických akcí. Například teď připravujeme prezentaci dalšího zrenovovaného unikátního Hurikána. A tak vážně nevím, kdy a zda vůbec se pustím do dalšího dílu, jímž by mohla být publikace o renovaci mopedů anebo do knihy o Jawettách,“ zavírá Petr Hošťálek.
Jeho knihy lze objednat také elektronicky na mailové adrese: odbyt@nakladatelstviruze.cz