Když v srpnu José Cura jako Canio vraždil ve finále Neddu před otáčivým hledištěm, bylo jasné, komu patří obří ovace. Teď bude sice Jihočeskému divadlu argentinský hlas z tekutého zlata chybět, ale náhrada je důstojná: držitel Thálie za rok 2008 čínský tenorista WeiLong Tao. Když se k tomu přičte scéna, v níž lampy vstupují do hlediště, a kromě Cury stejné obsazení jako v Českém Krumlově, slibuje premiéra opery Komedianti podobně silný zážitek jako v létě. Drama ze života kočovných hercův pátek 7. října od 19 hodin zahájí v českobudějovickém Metropolu zároveň novou sezonu Jihočeského divadla.
Režisér Josef Průdek si přeje, aby bylo představení temperamentní. „Soustředíme se zejména na vyjádření niterných vztahů mezi postavami a jejich předurčenosti k osudovému konci, tak aby divák chápal děj i případně bez titulků. Ty ovšem, jak je tomu v kukátkovém divadle zvykem, budeme promítat nad jevištěm,“ popsal Průdek.
Scéna je sice odlišná, ale divadlu se podařilo sehnat téměř všechny sólisty, kteří účinkovali v plenérové verzi, včetně Neddy Jany Šrejmy Kačírkové. Šéf souboru Miloslav Veselý upozornil, že scházet budou jen Cura a barytonista Marco Danielli. „K sólistům přibude Kateřina Hájovská, která bude alternovat Neddu,“ podotkl Veselý.
Chybět budou také artisté z České Lípy, zpestření krumlovské verze, protože by se na scénu nevešli. V Metropolu se inscenace ale vrací k původnímu záměru skladatele Ruggiera Leoncavalla, prolog zpívá baryton, ne tenor. V plenérové verzi projevil zájem zpívat ho Cura, jenž se do role vrátí opět v létě před točnou.
Pěvci podle barytonisty Jiřího Brücklera, jenž ztvární Silvia, si teď představení mohou více užít hudebně. „V Krumlově bylo spousta akusticky nevyzpytatelných míst, problémy jsou v kontaktu s orchestrem přes monitor, jsem rád, že v divadle si to můžeme zazpívat, jak jsme zvyklí,“ porovnal Brückler. Pro čínského tenoristu Taa byla práce před otáčivým hledištěm velkou školou, těžko si zvykal na mikroporty.
Scéna Pavla Krejčího vychází z krumlovského návrhu. Je jednoduchá, vzdušná, postavená na lampách, které z jeviště na popud Veselého vstupují do hlediště. „Světla zatahují diváky do inscenace, v druhé půlce je to divadlo na divadle. Tím, že lampy jsou vedle diváků, tak jim dáváme pocit, že jsou součástí toho vesnického komparzu, který sleduje to divadélko,“ nastínil záměr Veselý. Hudebně připravil budějovickou premiéru dnes už bývalý šéfdirigent orchestru Martin Peschík, který se stal ředitelem Západočeského symfonického orchestru Mariánské Lázně.
Jihočeské divadlo Komedianty hraje v historii potřetí, v 60. letech je spojilo s německou operou Černý pavouk a v 80. letech se Sedlákem kavalírem.
VÁCLAV KOBLENC
s využitím ČTK
Tvůrčí tým
Režie: Josef Průdek
Scéna: Pavel Krejčí
Kostýmy: Tomáš Krypta
Dirigent: Martin Peschík
Osoby a obsazení
Canio: WeiLong Tao
Tonio: A. Beň / P. Klečka
Peppe: J. Moravec / A. Voráček
Silvio: J. Brückler / S. Sem
Nedda: J. Kačírková / K. Hájovská /G. Kopperová
Vstupné
Premiéra: 260 a 250 Kč
Reprízy: 230 a 220 Kč