Čtyři různě plné lahve od mléka pojí několik větví. Květ mlhoviny, jak se dílo jmenuje, vyrostl v syrovém bechyňském prostoru, kde posledních 11 let sídlila sázková kancelář. Lidé ze sdružení Klášter ho nyní proměnili v galerii s mnohoslibným názvem 2+1. První trojice výtvarníků tam od včerejška představuje své práce.

Nová experimentální galerie, součást kulturního střediska, se zaměří na současné umění. Pracuje s principem návratu na místo činu: podmínkou je vztah k Bechyni.

„Je to cesta tam a zase zpátky – lidé, kteří zde letos vystavují, prošli naší ZUŠ a vesměs byli i studenty střední keramické školy. Ukážou, kam se od té doby posunuli, jedná se o umělce původně z regionu, kteří ho nyní přesahují. Současně je to možná inspirace
a motivace pro nynější žáky," řekl kurátor 2+1 Jan Svoboda.

Název galerie ve většině lidí vyvolá asociaci s bytem či početní úlohou pro prvňáky, pravdou nicméně je, že postihuje základní linii programu. Pokaždé přijedou dvě osobnosti, které Bechyně v začátcích ovlivnila, číslice jedna symbolizuje třetího umělce, jehož si přivedou jako hosta.

close V Bechyni byla 11. února oteřvena nová umělěcká galerie s názvem 2+1, která se hodlá zaměřit především na současné umění. zoom_in Do konce března hostí 2+1 dvě loňské absolventky Fakulty výtvarných umění v Brně. Klarisa Kleinerová a Kateřina Zemanová prošly bechyňskou keramičkou i ZUŠ, teď přivezly své diplomové práce. Přizvali si Jana Kratochvíla z ústecké UJEP, autora zmíněného Květu mlhoviny.

Kleinerová vystavuje sérii fotografií Umění běžného bytí, z nichž ke každé se pojí příběh. Velkou inspirací je pro ní vlastní rodina. Každá má dle jejích slov své osobitosti, třeba určitá slova. „Naše rodina je docela ulítlá a díky tomu jsem měla blízko k umění. Na výletech se pokaždé stala situace, z níž vznikly fotografie," popsala autorka.

Ústřední snímek jejího cyklu zachycuje dva muže, kteří v lese při focení zaujali stejnou pózu. Kleinrová vidí ve fotografii hlubší obsah, podobně jako v momentce, kdy se se sestrou chtěla zvěčnit na výletě v Brně u Príglu a omylem vyfotila panorama. Jiné snímky již aranžovala. Třeba ten se zákusky: když měla její maminka narozeniny, chodila po Brně, v každé cukrárně koupila větrník, doma je rozčtvrtili, udělali ochutnávku a vyhlásili nejchutnější. Podobně když její otec fotil sérii snímků z pohledu svého psa, vyfotografovala se zvířetem na balkoně.

Díky tomu, že galerie 2+1 má velká průhledná okna do ulice, spoléhají její zakladatelé na zvědavost kolemjdoucích. Že oprávněně, dosvědčuje mikropříběh jiného Kratochvílova díla. Na jedné ze stěn září zelený neonový nápis Nečum, háček nad Č tvoří dvě červené odrazky na kolo. Když si ho všiml místní údržbář, hned se ptal: Šéfe, co to tam máte?

close V Bechyni byla 11. února oteřvena nová umělěcká galerie s názvem 2+1, která se hodlá zaměřit především na současné umění. zoom_in

„Prostor může přilákat zvenku. Kulturní středisko má dovnitř přivádět lidi, chodí sem na různé jiné aktivity včetně toho, že je zde restaurace, což je vždy dobré. Druhá věc: jde o velmi syrový a jednoduchý prostor, může být zajímavý i pro zvukové instalace," uvažuje Jan Svoboda.

2+1 se nachází v místě, kde dříve fungovala průchozí galerie, jejíž dveře ústily do hospody. Pak se ale stěna zazdila. Vrací se tedy původní obsah. Nejdřív chtělo sice kulturní středisko prostor opět pronajmout komerčně, ale v době krize scházeli zájemci. Navíc Štěpán Ondřich, ředitel kulturního domu, nosil již déle v hlavě záměr zřídit galerii. „Chceme nabídnout další atrakci města, která přitáhne i lidi z okolí. Bechyně byla vyhlášená tím, že se sem lidé vraceli, což se trochu vytrácí," míní Ondřich.

Výstavy budou mít několik rozměrů. Kromě exponátů samotných spatří návštěvníci na počítači další ukázky prací, počítá se s komentovanými prohlídkami. „Cílem je oslovit co nejširší publikum. Určitě žáky ZUŠ a keramičky, to je strašně důležitá část, dospělou generaci už nepředěláme. Jsem přesvědčen, že pokud si diváky nevychováme, tak umění se bude čím dál víc dostávat na okraj společnosti," doplnil Jan Svoboda.