Obraz Modlitba za oběšence, který letos koupila Alšova jihočeská galerie (AJG) za dva miliony korun, se loni na aukci ve Francii vydražil za necelý milion. Deník to zjistil z databáze artprice.com. Dílo Hippolyta Soběslava Pinkase se dražilo loni 6. dubna ve francouzském Dijonu, v Sadde Hôtel des Ventes, kde ho koupil český investiční fond Pro arte, který potom obraz prodal Alšovce.

Podle informací z aukční databáze se rozmezí vyvolávacích cen díla z roku 1861 pohybovalo od 15 do 18 tisíc eur, kladívková cena, za kterou se prodalo, činí 35 tisíc eur, tedy necelý milion korun.

„My jsme věděli, jaká byla původní cena, ale ta byla s velkým otazníkem: Je to ten Pinkas, co visel na výstavě Salon 
v Paříži? A proč tam ten oběšenec není? To se odrazí v ceně, 
a když zjistíte, že je to opravdu on, tak vám to katapultuje cenu jinam. Jiný rozměr věc dostává i díky vědecké práci Kristýny Brožové na vlastním díle a ve srovnání s Manetovým kytaristou a Snídaní 
v trávě. To se někde musí odrazit,“ řekl k rozdílu cen ředitel AJG Aleš Seifert.

Obraz zachycující sebevraždu autorova kamaráda, malíře Josefa Wehleho, se Pinkasovi nedařilo skoro deset let prodat, tak oběšence vyškrábal a přemaloval. Na výstavě Salon visel v roce 1861 vedle díla Španěl hrající na kytaru od Maneta. Pak byl obraz 150 let nezvěstný.

close Aleš Seifert, ředitel Alšovy jihočeské galerie. zoom_in Nakolik je obvyklé, že rozdíl nákupní a následné prodejní ceny činí milion? Aukční expert Jan Skřivánek, šéf časopisu Art+Antiques, říká, že tyto cenové posuny loni Česko zažívalo běžně. Jako příklady dává obraz Václava Brožíka, koupený za necelý milion 
v USA a na aukci v Česku prodaný za dva miliony, či prodej sochy Stanislava Kolíbala.

„Není to něco nenormálního nebo bezprecedentního. Zisk fondu byl určitě výrazně menší, protože provize aukční síně bývá 20 a více procent ke kladívkové ceně. Druhá věc: nakupování v zahraničí je produkčně náročné, někdo se tam musel jet na obraz podívat, pak ho museli přivézt, to všechno něco stojí, když necháme stranou samotné know how, že to někdo musel najít 
a identifikovat,“ řekl Jan Skřivánek.

Jinak to vidí Vlastimil Tetiva, do loňského léta kurátor AJG. Případ pokládá za učebnicový příklad, jak by veřejná galerie nakupovat neměla. Zdůrazňuje, že když v galerii pracoval, ceny se tlačily dolů. Zmiňuje nákup sochy Svatá Starosta, kterou aukční síň Galerie Kodl nabízela za 
180 000 korun, jenže v dražbě neměl nikdo zájem. Alšovka si pak dohodla cenu o 60 tisíc nižší a dílo doplnilo expozici středověkého sochařství AJG.

„Úspěchem bylo sehnat za co nejmenší cenu co nejkvalitější díla. Investiční fond chce samozřejmě vydělat a vydělal dost, milion sto tisíc není nezanedbatelná částka, zatímco pro státní instituci je to částka opravdu veliká. Je netradiční, aby galerie směřovala ke komerci, naprosto nestandardní a vyvolává to nepříjemné domněnky, že se dopředu vědělo, že se koupí za míň a prodá za víc,“ řekl Vlastimil Tetiva.

close Vlastimil Tetiva, bývalý kurátor Alšovy jihočeské galerie. zoom_in

Ke klíčovým sbírkám AJG patří díla gotiky a 20. století. Modlitba za oběšence do toho nespadá, ale podle šéfa Alšovky je to fantastické dílo světového významu. Vnímá ho jako vlajkovou loď AJG pro nejbližší roky, již nyní vede jednání, že by obraz, výměnou za jiný, zapůjčil příští rok na jednu zahraniční výstavu.

„Od pana Tetivy mi to přijde jako velmi brutální ataky, které si může odpustit, jeho argumenty jsou liché. Fond Pro arte se zachoval jako filantrop, pomohl získat zpět do českých státních galerií a zachovat pro další generace dílo, které by jinak bez problémů zmizelo v soukromých rukou,“ řekl Aleš Seifert.

Jaká je reálná cena obrazu, nelze podle odborníka Jana Skřivánka ověřit do chvíle, než by šel do jiné aukce. Rozhodně si ale nemyslí, že by kupec byl předem dohodnutý.

„Pro fond je to dobrý prodej, ale myslím, že na tom výrazně nevydělali. Na podzim jsme 
měli v časopisu inzerát, kde dílo představovali, je tam přidaná hodnota, kdy jakoby říkají: dokázali jsme objevit takové dílo a skončí ve veřejné instituci. Budou to brát v nějakém smyslu jako službu veřejnosti,“ řekl Jan Skřivánek.

close Alšova jihočeská galerie získala do sbírek obraz Modlitba za oběšence, který v roce 1861 namaloval Hippolyt Soběslav Pinkas. Dlouho nezvěstné a tajemné dílo získala od soukromého majitele za dva miliony korun. Na snímku odhaluje obraz hejtman Jiří Zimola. zoom_in Investiční fond Pro arte, který obraz v Dijonu koupil, formu aukce v Česku předem zavrhnul. Šéf fondu Pavel Chalupa řekl, že bylo zjevné, že toto špičkové dílo pro svůj téměř kultovní charakter patří do veřejné galerie.

„S tímto záměrem jsme ho kupovali. AJG nás oslovila sama jako první. Pro nás to bylo důkazem, že dokáže ocenit kvalitu tohoto objevu a dílo uvést do kontextu českého umění,“ řekl ředitel fondu.

Podobně mluví o hodnotě obrazu expert Jan Skřivánek. Míní, že dílo námětem a významem patří do veřejné galerie. „Protinázor by mohl být, že je to námět, který není sběratelsky líbivý, není to akt krásné ženy, že by se o to sběratelé tolik nervali. Ale cena není tak vysoká, význam díla převažuje. Je dobře, že to AJG koupila,“ řekl Jan Skřivánek.

Kvůli koupi Oběšence stopla Alšovka rozšiřování sbírek, jež loni v lednu schválila nákupní komise. Obrazy, které měla koupit, teď po více než roce umělcům vrací. Rozpočet pro akvizice na letošní rok AJG vyčerpala, příští rok chce ale pokračovat.

close Jan Skřivánek, aukční expert, šéfredaktor časopisu Art+Antiques. zoom_in „Nerezignujeme na nákupy 20. a 21. století, naopak se budeme snažit sbírku doplňovat tak, jak ji budovali Věra Linhartová, Ivan Neumann 
i Vlastimil Tetiva. Budeme určitě plnit doporučení nákupní komise, v jaké výši ale bude záležet na tom, zda se podaří odkoupit něco ještě kvalitnějšího. Vím už o jednom velkém díle, 60. léta českého umění,“ řekl šéf Alšovky.

Postup, kdy galerie umělcům přislíbí, že obraz koupí, 
a slib nesplní, je podle Jana Skřivánka bohužel běžný. Sám ví o umělci, který má dílo na dlouhodobé zápůjčce v Národní galerii (NG) již asi 15 let. Přitom když ho půjčoval, NG slíbila, že dílo výhledově koupí, a stále se tak nestalo.

„V tomhle galerie využívají svého postavení, že umělci jsou rádi, když jsou zastoupeni ve veřejných sbírkách, galerie na to trošku hřeší. Další věc je, že veřejné instituce moc nenakupují. NG ani nemá akviziční rozpočet, když něco v minulosti koupila, tak díky mimořádné dotaci ministerstva kultury, aby vykoupila výjimečná díla, která by jinak šla na volný trh,“ popsal Jan Skřivánek.

Obraz v číslech
Termín aukce v Dijonu: 6. duben 2014
Rozptyl vyvolávacích cen: 412 500 – 495 000 Kč
Za kolik se obraz prodal na aukci: 960 000 Kč
Za kolik obraz koupila AJG: cca 2 000 000 Kč
Rok vzniku obrazu: 1861

Poznámka: Ceny z aukce obrazu Modlitba za oběšence jsou v databázi aukcí uvedeny v eurech a dolarech, přepočítány jsou k aktuálnímu kurzu eura.