Dřevořezy ukijoe s motivy krajiny, japonských krasavic a herců divadla kabuki si mohou do 29. dubna prohlédnout návštěvníci Prácheňského muzea v Písku na výstavě Třicet pět pohledů na Japonsko. Dřevořezy ukijoe nakoupilo muzeum v roce 1945 a vystavuje je poprvé. Součástí výstavy jsou i ukázky podmanivých kamenů – suiseki ze sbírky manželů Šerákových.
Soubor barevných dřevořezů představuje umělce, kteří tvořili v 19. století. Patří mezi ně Keisai Eisen, Hirošige Utagawa, Hirošige Utagawa II., Kunisada Utagawa a Kunijoši Utagawa.
„Nejstaršími tisky tohoto souboru jsou dva grafické listy krasavic od Eisena z první třetiny 19. století, které na sebe strhují pohledy díky svým pestrobarevným kimonům a zdobným účesům a současně odkazují na svět zábavních čtvrtí v tehdejším hlavním městě Edu (dnešním Tokiu),“ řekla kurátorka Irena Mašíková. Oba dřevořezy podle ní parafrázují známé krajinné série Třiceti šesti pohledů na horu Fudži a Osmi pohledů na jezero Biwa.
Zbytek dřevořezů pochází většinou z poslední fáze japonského dřevořezu, to je z druhé poloviny 19. století. Slavné lokality japonské krajiny včetně Fudži zde představuje jeden ze dvou nejslavnějších mistrů krajin v dřevořezu – Hirošige Utagawa. Jediným listem s krajinným motivem je zastoupen mistrův žák – Hirošige Utagawa II.
Nejpočetněji reprezentují školu Utagawa ve figurálním žánru hereckých portrétů Kunisada Utagawa a Kunijoši Utagawa. Jejich dřevořezy poodhalují svět divadla kabuki bohatého škálou pestrobarevných kostýmů, výrazného líčení, ale také hereckého výrazu expresivních gest a mimiky. Návštěvníci si na výstavě, jež potrvá do 29. dubna, mohou prohlédnout také suiseki ze sbírky manželů Šerákových a fotografie Vladimíra Homoly.