Řečeno sportovním slangem, Jihočeské divadlo posiluje. Poté, co v minulé sezoně přilákalo Josého Curu, Jiřího Kyliána či Davida Radoka, a letos dvě činoherní premiéry připraví Petr Zelenka a Břetislav Rychlík, přidá za měsíc na seznam další velké jméno. Do nově zřízené funkce generálního hudebního ředitele Jihočeského divadla nastoupí 1. listopadu argentinský dirigent a skladatel italského původu Mario De Rose.
Českému publiku se poprvé představil loni na MHF v Českém Krumlově, kdy se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu doprovázel galakoncert svého krajana tenoristy Josého Cury.
Vedení divadla si od nového dirigenta slibuje vyšší renomé tělesa a více peněz v kase. „Prvotní účel té spolupráce je zvýšit kvalitu orchestru a opery jako takové. K tomu je nutné, aby měla co nejlepší vedení, a v podobě Maria De Roseho dostává vedení na mezinárodní úrovní. Navíc má kontakty ven, může nám otevřít zahraniční trhy, pomoci s výjezdem a to zpětně přinese finanční zisky, na které bychom neuměli dosáhnout,“ řekl ředitel Jihočeského divadla Jiří Šesták.
Letos De Rose provedl před otáčivým hledištěm v Krumlově Komedianty, které opět ozdobil tenorista José Cura, s nímž De Rose dlouhodobě spolupracuje. V této sezoně postupně přebere řízení Komediantů v kamenném divadle, nastuduje několik symfonických koncertů a před točnou uvede v létě 2012 Verdiho Rigoletta.
Peschík jde do Mariánských lázní
Nahradí tak Martina Peschíka, jenž po deseti letech z jihu odchází. Od pondělí povede Západočeský symfonický orchestr v Mariánských Lázních. Vyhrál výběrové řízení, kam se přihlásilo 13 uchazečů.
„V divadle dál zůstávám na externí smlouvu. Bylo to moje rozhodnutí, potřeboval jsem trochu změnit prostředí, nikdo mě nevyhazoval. Cítil jsem, že deset let u jednoho orchestru je moc a že by to chtělo změnu. Ale nejsem vyhořelý, to v žádném případě,“ reagoval Martin Peschík.
Hudebníci z divadla vyhlížejí De Roseho spíše s nadějným očekáváním. „Já osobě se těším. Je to profík a určitě to trošku pozvedne,“ popsal kontrabasista Tomáš Široký.
Rozhodně nejvíc se ovšem těší vedení divadla. Třeba proto, že De Rose má kontakty na dobré zpěváky ve střední Evropě. Ti se objeví v opeře Rigoletto, konkurz povede právě nová posila. „Naplníme naši vizi, aby v ní byli špičkoví zpěváci, kteří před sebou mají stoupající kariéru, ale zároveň ještě nejsou tak drazí, tím pádem je to pro nás schůdnější,“ vysvětlil Jiří Šesták.
Co se týče peněz, plat nového dirigenta odmítl ředitel zveřejnit. Připustil ale, že v místních podmínkách je gáže nadstandardní a několikanásobně vyšší než průměrné mzdy v divadle. De Rose má stálou externí smlouvu, prozatím na dva roky s opcí. „Je to pro nás velmi výhodná dohoda – celoroční náklady se blíží nákladům na jeho letošní hostování v Komediantech,“ naznačil ředitel.
Žádné personální zemětřesení
De Rose je zároveň skladatel, na kontě má asi 300 skladeb. Připraví proto dva nebo tři symfonické koncerty, první, pravděpodobně Novosvětská, se uskuteční v prosinci. To ale vyvolává otázky, zda to orchestr zvládne a jestli se nebude propouštět.
To Šesták víceméně vylučuje. „Budou dílčí změny, ale nepřipravuje se něco, co se stalo v baletu. Těleso je kompaktní a kvalitní, externí dirigenti ho velmi chválí. Možná si to řekne o zkvalitnění hráčů, ale v posledních letech orchestr dokladuje zvýšenou kvalitu, takže není na pořadu dne žádné personální zemětřesení,“ prohlásil Šesták, jenž počítá s hostováním členů Jihočeské komorní filharmonie.
Jisté je, že opera se posune dál. Souhlasí s tím i Peschík. Ten kromě Komediantů v divadle ještě nastuduje muzikál Hello Dolly! a komponovaný operetní program. Deset let v divadle hodnotí jen kladně. „Dalo mi to velké zkušenosti, praxi a pohotovost. Teď je na čase vyzkoušet symfonickou tvorbu, ke které jsem tady vůbec neměl šanci čuchnout. Nechci si zavřít dveře, ale potřebuju nový vítr,“ doplnil.
Před operním souborem se každopádně otevírá nová éra. Díky mezinárodním projektům navázal potřebné kontakty s osobnostmi. „Ti lidé získali pocit, že spolupráce s naším divadlem je pro ně smysluplná. Mario De Rose se s naší scénou velmi identifikoval. Věřím že se zvýší prestiž opery,“ dodal Šesták.
Získal hudební vzdělání na Pontifical Catholic University of Argentina v Buenos Aires. Je autorem více než 60 symfonických opusů. Jako dirigent stál v čele řady orchestrálních těles. Nastudoval třeba Rossiniho Popelku, Mozartovu Kouzelnou flétnu, Zahradnici z lásky a řadu soudobých novinek. Jako hudební ředitel provedl s různými orchestry stovky symfonických koncertů, sborových děl, baletních a operních představení. Od roku 2001 byl šéfdirigentem Orquesta Sinfonica Municipal de Avellaneda. Na festivalu Metapontum Lyrica v italském Metapontu, kde je nyní hlavním hostujícím dirigentem, uvedl Komedianty a Mascagniho Sedláka kavalíra. Od roku 2003 žije ve Vídni.
Zdroj: Jihočeské divadlo