Radikální změny neplánuje. Lukáš Slavický, první sólista mnichovského baletu, jenž převezme 
v červenci 2016 balet Jihočeského divadla (JD), rozšíří repertoár o klasické kusy a chce přizvat různé choreografy. Do čela souboru nastoupí po Attilu Egerházim, jemuž ředitel JD Lukáš Průdek neprodloužil smlouvu a na jehož podporu vznikla petice, kterou podepsalo přes 270 lidí. „Jsem mile překvapen, kvalita tanečníků je na velmi dobré úrovni,“ říká 35letý Lukáš Slavický, který podepsal smlouvu na tři roky.

Proč jste přijal nabídku z Jihočeského divadla?
Moje profesní kariéra začala před téměř 17 lety v Mnichově, jsem tanečník a v kariéře vždycky dojde k momentu, kdy člověk přemýšlí o budoucnosti. A práce šéfa baletu mě zajímá. Když jsme se s panem ředitelem bavili o tom, kam by taneční soubor JD mohl směřovat, vyplynulo, že máme velmi podobný náhled. Proto jsem se rozhodl, že bych sem rád nastoupil. Mně jsou České Budějovice a tento kraj velmi sympatické a měl jsem vnitřní pocit, že by to mohlo být zajímavé, přínosné a že by to mohlo fungovat.

Ukončíte kariéru tanečníka?
Nechci říci, že ukončím kariéru, ale prioritou je pro mě teď vedení souboru, tomu se musím věnovat na sto procent. Nejsem sice choreograf, ale budu se snažit, aby byl repertoár co nejširší, budu jednat s řadou lidí, což zabere hodně času. Já bych si dokázal představit, že bych v budoucnu vystoupil i zde na jevišti, ale není to v žádném případě mojí prioritou. Já jsem si za těch 17 let zatančil opravdu velkou řadu rolí a nemám tak silné vnitřní puzení, že musím za každou cenu tancovat. Moje taneční ego musí ustoupit do pozadí.

V jakém stavu je baletní soubor, který po poslední sezoně přišel o několik výrazných tváří?
Jsem velmi mile překvapen. Kvalita tanečníků je na velmi dobré úrovni. Již v létě jsem viděl v Krumlově představení Labutí jezero…

Líbilo se vám?
Já bych se teď nepouštěl do nějaké analýzy. Bylo zajímavé. Není to něco, co by mě nadchlo nebo oslovilo, ale já si vážím práce choreografů, protože je velmi náročná. V umění obecně se názor na různá díla může velmi často velmi výrazně lišit… Ale bylo pro mě zajímavé vidět soubor na točně. Potom jsem ho viděl zblízka na baletním sále, včera premiéru Pas de trois. Jsem pozitivně překvapen, soubor na mě působil velmi dobře.

close Balet Jihočeského divadla, záběr z představení Labutí jezero. zoom_in

Jaký titul by byl pro balet na otáčivém hledišti ideální?
Ideální… Teď mě napadá Radúz a Mahulena. Možností je řada, ale velmi záleží na tom, jak je to zpracované, jak si choregraf s prostorem poradí. Prostředí v Krumlově je úžasné, unikátní, ale vyžaduje od inscenátorů, aby si s ním poradili a prostor využili 
v nejlepší možné míře.

Jsou choreografové, které byste chtěl přivést do Budějovic?
Přál bych si, kdyby se mi podařilo domluvit spolupráci s nějakým esem, vím, že tady bylo Šest tanců od pana Kyliána. Kdyby se podařilo udělat celý večer z jeho choreografií, to by byl můj sen. Je jedním 
z choreografů, kterých si nesmírně vážím, měl jsem tu čest s ním pracovat. Nebo Mats Ek, něco od Forsytha, to by bylo úžasné. Chci se o to snažit. Je i řada mladších.

A jaký titul z klasiky by byl vhodný pro Jihočeské divadlo?
Dokázal bych si představit, že by bylo fajn udělat třeba Korzára, je to klasika, není zas tak známá. Šípková Růženka, Labutí jezero, to jsou známé tituly, záleží na možnostech souboru. Nebo se dá udělat například Coppélia.

close Lukáš Slavický (35) bude od července 2016 nový šéf baletu Jihočeského divadla. zoom_in Čekají soubor pod vaším vedením personální změny?
Já nejsem příznivcem radikálních změn. Pro mě je rozhodující kvalita. Tanečníky neznám blízce, ale domnívám se, že kvalita je dobrá.

Šušká se, že s Attilou Egerházim by měli někteří tanečníci odejít.
Ano, s tím musím počítat, že řada jich přišla s Attilou Egerházim, jsou spojeni s jeho prací, znají se a je velmi možné, že s ním odejdou. Ale je zcela normální, že když se mění umělecký šéf, soubor se časem promění.

Máte rozjednané posily?
Ano, s někým jsem mluvil, ale záleží na dohodě. (do hovoru se vkládá Lukáš Průdek: „Začátkem ledna budou zcela standardně, tak jako v minulých sezonách, osobní rozhovory mezi šéfem a souborem. Před touto sezonou se soubor podstatně proměnil, máme množství tanečníků na jednoroční smlouvu a jestli budou pokračovat, není jednostranný akt pana Slavického. Sami musí říct: chceme, nebo nechceme. V baletním světě je to normální a zaběhnutá praxe.“)

V ohlasech na vaše angažmá 
v JD zaznívalo jedno ale: zda jste připraven pracovat v českých podmínkách, které se od bohatého Bavorska dost liší?
Do Německa jsem odešel 
v 18 letech, 17 let tam žiju, de facto polovinu života a uvědomuji si, že podmínky jsou jiné. Já jsem v Čechách nikdy nepracoval. Budou jistě věci, které budou jiné, budou mě možná překvapovat, budu se 
s nimi muset vnitřně ztotožnit, ale já se na tu práci velmi těším. Bude to pro mě v životě velká změna: nejedná se o finanční stránku, ale žít 
v Německu a žít v Čechách je jiné, zvykl jsem si tam. Je to pro mě prostě nové město, ale vracím se jakoby domů. Plánuju, že se do Budějovic přestěhuju.

Čím jsou vám Budějovice a tento kraj blízké?
Jižní Čechy mám rád jako krajinu, odmala jsme jezdili na Šumavu, vždycky jsem 
k tomu měl emocionální vztah: líbí se mi tady, Český Krumlov je krásný, Hluboká, na Lipně jsem byl, a je to 
z Mnichova na půli cesty do Prahy. Má to na mě pozitivní vibrace.

ČTĚTE TAKÉ:
Novým šéfem baletu bude Lukáš Slavický, první sólista z Mnichova

Šéf baletu za rok skončí. Nechápe proč

Labutí jezero podvádí diváka, říká ředitel divadla

POLEMIKA: Pan Průdek ignoruje fakta, říká šéf baletu

Lukáš Slavický se narodil 17. září 1980 v Praze. Oba jeho rodiče tančili v Národním divadle. Je absolvent Taneční konzervatoře hl. m. Prahy. Bodoval i na mnoha soutěžích. Po škole nastoupil 
v roce 1999 do Bavorského státního baletu. Velmi brzy se stal prvním sólistou. Jeho repertoár zahrnuje všechny klíčové role baletní klasiky i neoklasiky, jakož i taneční party repertoáru moderního. Držitel prestižní ceny Prix Benois de la Danse pro nejlepšího tanečníka roku 2002. Na cenu byl nominován za roli Jeana de Brienna v baletu Raymonda. Je svobodný.