Zhruba 140 000 stoletých snímků na skleněných deskách, negativech či pohlednicích. Dosud nejrozsáhlejší výstava snímků Šumavy, které nafotili Josef a František Seidelovi, doplňuje a násobí poctu Váchalovi v krumlovském Egon Schiele Art Centru. V expozici je asi 250 fotek. Výstava potrvá do 1. listopadu.

Letos uplyne 110 let od vybudování tehdy nejmodernějšího fotografického ateliéru na Šumavě a deset let od doby, kdy tento dům s ateliérem zakoupil Českokrumlovský rozvojový fond (ČKRF), dílo Seidelů zachránil a vzniklo Museum Fotoateliér Seidel.

„Josef Seidel patřil mezi lidi, kteří byli známí a vítaní téměř v každém domě, hotelu, hostinci, u lesníků. Znal kdejaký kout, pro své obrázky musel vylézt mnoho kopců, poznal Šumavu mystickou a ve svých fotografiích nám ji ukazuje. Pokusili jsme se zde předložit fotografie spíše mystické: neukazujeme tolik portétů z běžné práce ateliéru, ale Šumavu, která ho okouzlila a bez níž nemohl žít,“ řekl kurátor sbírek muzea Petr Hudičák.

close Egon Schiele Art Centrum v Českém Krumlově představuje Fotoateliér Seidel. Expozice zahrnuje na 250 fotografií, mnohé z nich jsou vystaveny poprvé. zoom_in

Snímky Seidelů jsou kronikou života na Šumavě. Kronikář obvykle zapisuje pro budoucí generace jen nejdůležitější okamžiky. Seidelovi 'psali' kroniku Šumavy jinak. Zachycovali černobílým obrazem věci všední, zdánlivě obyčejné. „Motivy z každodenního života na Šumavě patří 
k nejvýznamnějšímu odkazu Fotoateliéru Seidel. Díky nim si dnes můžeme lépe představit realitu života v tomto krásném, drsném kraji. Mystérium každodennosti,“ řekl Miroslav Reitinger, šéf ČKRF.

Zákazníky fotoateliéru byli obyvatelé Šumavy všech vrstev a věku. Lesní dělníci, správci a majitelé pil, hajní, četníci, finančníci. První sportovci – plavci, cyklisté, lyžaři; také skláři, výrobci dřeváků, stavitelé i majitelé Schwarzenberského kanálu. Modelem stála fotografům svérázná postava obecního slouhy 'Zeisel Nazla' z Volar i v Krumlově nalezená, dnes slavná a do Vídně prodaná Krumlovská madona ze 14. století.

close Egon Schiele Art Centrum v Českém Krumlově představuje Fotoateliér Seidel. Expozice zahrnuje na 250 fotografií, mnohé z nich jsou vystaveny poprvé. zoom_in V Schiele Centru lidé poprvé spatří vzácné, sto let staré Seidelovy autochromy – barevné snímky, jež vynalezli roku 1903 ve Francii bratři Lumièrové. „Seidel začal tuto techniku používat pro výrobu pohlednic jako jeden z prvních profesionálních fotografů v Čechách, již tři roky po uvedení na trh! Zhotovil řadu barevných pohlednic Krumlova a Boubínského pralesa,“ řekl kurátor.

Snímky Seidelů probouzejí paměť míst, která kvůli železné oponě zanikla, spojují rozdělené rodiny. V Schiele Centru mají ještě jeden rozměr: dokumentární fotopohled na Šumavu je možné porovnat s viděním Váchalovým. „Je patrné, jak se cesty a inspirační zdroje fotografa a dřevorytce 
v první polovině 20. století zajímavě protínaly,“ doplnil Petr Hudičák.