„Všechny kapely už jsou tady, Sepultura se připravuje na zvukovku. Máme prodáno něco málo přes 700 lístků, což naplnilo naše očekávání – v Brně je zájem podobný jako u nás, v Praze mají zatím asi 450 vstupenek, ale tam bude koncert venku, tak asi fanoušci čekají na počasí,“ hlásila v neděli před 14. hodinou dramaturgyně píseckého centra kultury Iveta Hodoušová.

Sepultura a pět předkapel přijely na jih třemi autobusy, přičemž Brazilci měli jeden celý pro sebe. Zaparkovali na zahradě kulturního domu a podle Hodoušové byli nadšení z města samotného i ze sálu.

Skupinu, která se stala jednou z klíčových pro historii metalu, založili v roce 1984 bratři Max Cavalera (zpěv, kytara) a Igor Cavalera (bicí). Kapela měla, co se týče stylu, dvě základní období.

„Na začátku je inspirovala punková jednoduchost, vytvořili takzvaný trash/dead sound. V druhé půli 90. let byli průkopníci nového stylu, kterému říkali groove metal. Spočíval v tom, že upustili na rychlosti a s tím přišla nová kvalita: hudba se hodně zpomalila, stala se víc proaranžovanou, přibylo basů, stop timů, začali také používat samply,“ popsal recenzent Deníku, muzikolog Jan Blüml.

Kultovní v 90. letech

Sestava, která v neděli dorazila do Písku, se však od té původní liší. Hlavně v tom, že už v ní nefiguruje ani jeden z bratrů Cavalerových. Dokonce se mluví o tom, jestli by neměla změnit název. „Platí ale, že na začátku 90. let to byl kult. Výrazný prvek je také to, že se inspirovali brazilskou lidovou hudbou starých indiánů,“ upozornil Jan Blüml.

Nedělnímu koncertu předcházely velké přípravy. Kulturní dům posílil i ochranku, sál a okolí hlídalo 30 bodyguardů. „A jsme domluveni se státní a městskou policií. Hlukovou výjimku máme o víkendech do dvou hodin ráno, koncert by měl skončit nejpozději v půl jedné,“ doplnila Hodoušová.

Recenzi koncertu najdete v úterním vydání Deníku.