Minulou středu zahájila českobudějovická galerie Present ve svých prostorách expozici malířky Ivany Bednářové. Dvacet devět vystavovaných prací pochází většinou z posledních pěti let tvorby této autorky.
Jak sama říká, z hlediska výtvarné techniky převažuje olej na plátně, ale zájemce najde i takzvanou kombinovanou techniku. Jejím základem je olej na papíře a výtvarnice přiznává, že způsob této práce je poměrně náročný.
Obrazy nazvané Pavoučí elementy a Pavoučí jeskyně vznikaly pro berounskou výstavu Keltští pavouci zachraňují svět dnes, na které se autorka pravidelně podílí. Chvění, Kosmos, Zahradní slavnost, Ďáblovy vzkazy, Krajina múz, Pralátka nebo Elementy jsou jen některé z názvů prací, které jsou zpovědí jejích hlubokých myšlenkových pochodů. Na diváka přenáší velmi tenkou hranu mezi jemně poetickým koloritem a tvrdou životní realitou.
„Všechno je nějaký element. Každý jednotný celek se totiž skládá z drobných jednotlivostí, aniž bychom si to uvědomovali. Svět vychází z jednoduchého elementu a vše je jednota,“ vysvětluje malířka Ivana Bednářová, jejíž práce směřují ke stále většímu osobitému výtvarnému projevu.
Také prozrazuje, že sama se nejen východní filozofií zabývá už dlouhou dobu. „Zajímám se trochu o každý obor, vlastně o všechno dění kolem. Dřív jsem dělala hladkou malbu, teď mě baví víc struktura, protože mě oslovuje i to drsné, hrubé v životě. Vždyť ani život není jen stále pozitivní, ale o to víc je pestřejší a zajímavější,“ dodává Ivana Bednářová a svěřuje se, že svoje první barvy dostala ve druhé třídě základní školy.
Po ukončení středoškolských studií v roce 1977 se intenzivně zabývala kresbou a samostudiem malířských technik. „Navštěvovala jsem malou skupinu výtvarníků, kterou vedl Václav Boukal, který mě hodně ovlivnil,“ vzpomíná. Vznik prvních obrazů Ivany Bednářové je datován rokem 1983, když předtím na malířku silně zapůsobilo osobní setkání se Zdeňkem Sklenářem a Josefem Istlerem.
Výstava v galerii Present potrvá do konce ledna nového roku.