Jan Bláha, vedoucí střediska Ústředního automotoklubu České republiky (ÚAMK ČR), Profiautoškoly v Českých Budějovicích, zmínil, že hlavními důvody jsou především stres a věčný shon.

„Lidé chvátají, města jsou ucpaná, což je vidět v Českých Budějovicích, které nemají obchvat. Z toho pramení nepozornost, lidé jsou také více ve stresu," komentoval Jan Bláha hlavní příčiny dopravních nehod. Přitom řešení ke zvýšení bezpečnosti na komunikacích je podle něj jednoduché.

„Dobré je si cestu naplánovat dopředu, aby byl na všechno dostatek času," radil vedoucí střediska ÚAMK ČR, Profiautoškoly v Českých Budějovicích. Doplnil, že dalšími důvody dopravních nehod jsou příliš rychlá jízda či nedodržení bezpečné vzdálenosti vozidel. „Spousta lidí také nepoužívá blinkry," zmínil Jan Bláha další z neduhů českých řidičů. Samostatnou kapitolou jsou méně zkušení řidiči. „Nelze uvést jednoznačné příčiny těchto nehod, ale u mladých řidičů lze předpokládat nezkušenost, přeceňování schopností a nerespektování fyzikálních zákonů," řekl tiskový mluvčí jihočeské policie Milan Bajcura.

Možná proto by byla podle některých odborníků žádoucí změna.

„Jsem pro tak zvaný řidičský průkaz na zkoušku, jako ho znají šoféři v Německu," poznamenal na základě mnohaletých zkušeností šéf jihočeské dopravní policie Lubomír Veselý. „Ať člověk řídí klidně už v sedmnácti letech, ale jen pod dohledem příbuzné osoby starší třiceti let a bez trestných bodů v kartě řidiče po dobu minimálně dvanácti měsíců," dodal Lubomír Veselý. Stejného názoru je i Jan Bláha.

„Ve Slovinsku už to tak funguje. Mladý člověk tady dostane řidičák, přičemž dva roky nesmí udělat žádný přestupek," vysvětloval vedoucí střediska ÚAMK ČR Profiautoškoly v Českých Budějovicích.

„Ve spoustě zemí musejí mladí řidiči také povinně absolvovat školu smyku," zmínil Jan Bláha další z opatření, díky němuž se třeba v Rakousku daří snižovat úmrtnost mladých lidí. (ks, rag)