Škoda 256 byla vyrobena v říjnu roku 1942 v Mladé Boleslavi. Šasi s vícemístnou kabinou bylo poté vyvezeno do Maďarska a zřejmě i tam dostalo hasičskou nástavbu. Do Dačic bylo vozidlo zakoupeno v roce 1947.

První cisterna
Ve městě se jednalo o vůbec první hasičskou cisternu, která spolehlivě sloužila ještě do první poloviny 70. let minulého století. Po vyřazení jej hasiči používali jen jako reprezentační vůz při výročích a oslavách.

Kvůli nedostatku místa pro uložení vozu v Dačicích byla škodovka uschována v hospodářském stavení v nedalekém Prostředním Vydří. Tento objekt později vlastnil známý signatář charty 77 Ivan Martin Jirous (Magor), který zde každé léto pořádal kulturní akci takzvané Magorovo Vydří, při které postupně návštěvníci vozidlo uvedli do zuboženého stavu.

Cesta domů
Díky dobrovolným hasičům z Chlumce, což je místní část Dačic, se podařilo traktorem přetáhnout škodovku do Chlumce, kde stála pod plachtou v kopřivách několik let.

Až na jaře 2014 se vozidlo opět na tyči vrátilo zpět do Dačic do areálu stanice Hasičského záchranného sboru. Tam bylo očištěno od hrubých nečistot a v prosinci zapůjčeno do expozice hasičského muzea v Bechyni.

Jediná na světě
Jsme přesvědčeni, že se jedná o jediný dochovaný kus tohoto válečného modelu Škoda 256 B ASC 16 v hasičském provedení s vícemístnou kabinou a cisternou nejen u nás v republice, ale i na světě. Pátrali jsme přesně po tomto modelu a našli pouze šasi se zdeformovanou vícemístnou budkou na Slovensku, ale bez nástavby.

Vozidlo bychom jako hasiči chtěli nechat zrenovovat odbornou restaurátorskou firmou, což obnáší velké množství finančních prostředků v řádech milionů korun. Sbor dobrovolných hasičů Dačice nedisponuje tolika penězi, aby mohl v tomto případě dofinancovat případný grant, takže hledáme sponzora, který by pomohl tento jedinečný historický unikát uvést do co možná nejpůvodnějšího stavu.

Vlastimil Švec, velitel SDH Dačice