Co se natáčelo na zdejší památce:• Jan Cimbura (režie František Čáp, 1941)
• Byl jednou jeden král (režie Bořivoj Zeman, 1954)
• Smuteční slavnost (režie Zdeněk Sirový, 1969)
• Svatby pana Voka (režie Karel Steklý, 1970)
• Pan Vok odchází (režie Karel Steklý, 1979)
• Poslední propadne peklu (režie Ludvík Ráža, 1982)
• Svědek umírajícího času (režie Miloslav Luther, 1990)
• Z pekla štěstí (režie Zdeněk Troška, 1999)
• Proč bychom se netopili (režie Petr Nikolaev, 2007)
• Bathory (režie Juraj Jakubisko, 2008)

Deník o řadě natáčení již psal nebo se chystá (viz přiložený infobox). Dnes se v našem seriálu zaměříme na téměř zapomenutý dvouhodinový historický film s půvabným Vladimírem Rážem coby vynálezcem Josefem Božkem. Tvůrci v čele s jihočeským režisérem Václavem Krškou tady pracovali před 65 lety, kdy zámek nebyl v tak dobrém technickém stavu jako dnes. Pro potřeby černobílého snímku to bylo ideální.

Jako předloha k filmu posloužila kniha Jaroslava Raimunda Vávry (19021990), jehož bratr Otakar byl filmovým režisérem. Jako kameramana si Václav Krška vybral Ferdinanda Pečenku. Ti dva spolu pak spolupracovali na řadě dalších „jihočeských" titulů: Mikoláš Aleš, Mladá léta (tomuto filmu mj. z Táborska se budeme ještě věnovat), Stříbrný vítr, Měsíc nad řekou, Z mého života.

Ve filmu Posel úsvitu se tvůrci nemohli vyhnout tehdejšímu společenskému kvasu počátku 19. století: napoleonským válkám, jež se dotkly území rakouskouherského mocnářství. Jindřichův Hradec, resp. zámek, ve scénáři „hrál" Brno, které obsadili francouzští vojáci. Děj se odehrává na začátku snímku na prvním a posléze i na druhém nádvoří.

S popisem lokací Deníku pomohl Václav Bis, kastelán zámku. „Fotografie byly snadno identifikovatelné," řekl. Vynálezce Božek, který se potřebuje v Praze zapsat na univerzitu, nejprve na prvním nádvoří pomůže do kočáru mladé dámě a pak se dostane do konfliktu s bonapartovci, protože nemá propustku na opuštění Brna. Jeden voják mu sebere model postřihovacího stroje na sukno, který Božek sám sestrojil. Velitel si strojek chvíli prohlíží a pak ho zahodí. Vojáci začnou dav lidí utlačovat a Josef Božek uteče. Na druhém nádvoří si všimne odjíždějících francouzských vozů a do posledního tajně nasedne a schová se pod slámu.

Posel úsvitu (1950)DĚJ: Hrdinou tohoto filmu je Josef Božek (1782 1835), český vynálezce parního stroje, avšak nepříznivé podmínky znemožnily, aby se prosadil. Film je zasazený do dobového rámce české společnosti v době napoleonských válek. Božek, nadaný mechanik stavovského polytechnického ústavu v Praze, sestrojil mimo jiné řadu věžních hodin a pohyblivých protéz pro invalidy. V roce 1815 předvedl v Praze první parní silniční stroj pro dopravu osob a o dva roky později na Vltavě první parník, obojí vlastní konstrukce. Jeho objevy vlivem nepříznivých společenských poměrů nenašly širší uplatnění.
Režie: Václav Krška
Námět: román J. R. Vávry
Kamera: Ferdinand Pečenka
Hudba: František Škvor
Hrají: Vladimír Ráž (Josef Božek), Helena Kavalírová (Josefina), Jiří Plachý (dr. Gerstner), Jiřina Steimarová (Gerstnerová), Zdeněk Kampf (Tony), Vladimír Hlavatý (prof. Havle), Rudolf Deyl (Wallis), Saša Rašilov (policejní prezident Czech), Marie Glázrová (Clam-Martinicová), Eduard Kohout (hrabě Clam-Martinic), František Kreuzmann (arcibiskup Salm), Jarmila Kurandová (Svobodová), Václav Švorc (Václav, syn Svobodových), Jiří Kodet (malý šlechtic), Jiří Dohnal (hrabě Buquoy), Bedřich Karen (Knopp), Růžena Šlemrová (Knoppová) aj.