Tyto spoje dosáhnou cestovních časů konkurenceschopných s auty. Úsek Praha – Tábor expres ujede za 1.11 hodiny, úsek Praha – České Budějovice za 1.58 hodiny. Deníku to sdělila Radka Pistoriusová, tisková mluvčí Českých drah. Od 11. prosince totiž umožní dokončené části koridoru zrychlení spojů na 160 kilometrů v hodině. Kvůli dosažení takové rychlosti dráhy nakoupily dvacet lokomotiv řady 380 od Škody Plzeň. Jedná se o třísystémové univerzální lokomotivy, které jsou určeny pro provoz na tratích elektrifikovaných třemi hlavními napájecími systémy používanými ve střední Evropě.

Přečtěte si: Z Benešova vyjíždí do Prahy více zastávkových vlaků

Na území Jihočeského kraje expresní soupravy zastaví jen v Táboře a Českých Budějovicích. Včera první spoj z Prahy dorazil do Tábora ráno ve čtvrt na osm, v obráceném směru od Lince kolem tři čtvrtě na osm.

Největší novinkou nového jízdního řádu je zařazení expresních spojů na páteřní trati Praha – Tábor – České Budějovice, které ve čtyřech případech pojedou až do rakouského Lince.Podle člena představenstva ČD odpovědného za osobní dopravu Michala Štěpána by měly být rychlost a komfort pro zákazníky větší motivací využít k cestování železnici. „Vlaky nabídnou asi o dvacet minut rychlejší spojení oproti autobusům, navíc v Praze pojedou až do centra. Výrazně se cestovní čas ve vlaku přiblíží také obvyklé délce jízdy autem, přičemž odpadají komplikace při parkování," uvedl Michal Štěpán. Jízdní řád přinese další novinky – takzvané jižní expresy nabídnou pohodlnější vozy s klimatizací a minibar (cestující v I. třídě dostanou zdarma nápoj a denní tisk). V prvním kvartálu příštího roku dráhy v soupravách zavedou Wi-Fi připojení.

Zlepší se také večerní spojení mezi Prahou a Jihočeským krajem. Poslední celotýdenní večerní spoj z Prahy vyrazí až o hodinu a půl později. Z Prahy bude odjíždět ve 22.02 hodin (dosud odjížděl ve 20.34 h) a do Českých Budějovic přijede v 0.22 hodin (dosud 22.57). Poslední rychlíkové spojení do Tábora mohou cestující využít až ve 23.32 h (v současnosti ve 22.39 h). Z Budějovic do Prahy pojede poslední spoj téměř o hodinu později, nově ve 20.53 h (nyní ve 20.03 h).

Regionální osobní dopravu objednává Jihočeský kraj prostřednictvím organizátora dopravy JIKORD. Dálkovou dopravu, tedy rychlíkové spoje, České dráhy realizují na základě objednávky Ministerstva dopravy ČR. Jiří Kafka, ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah v Českých Budějovicích sdělil, že pracovní dny vypraví v Jihočeském kraji 470 vlaků, z toho 356 vlaků regionálních, o víkendech 238 spojů, z nichž je 175 regionálních.

Rozsah dopravy je oproti jízdnímu řádu 2016 o 0,7 procenta mírně navýšen a v regionální dopravě je Jihočeským krajem objednáno přes pět milionů vlakokilometrů. I v příštím roce pojedou v hlavní turistické sezoně linky ČD Šumava Bus.

Změny v regionální dopravě na jihu ČechNejvětší novinkou nového jízdního řádu je zařazení expresních spojů na páteřní trati Praha – Tábor – České Budějovice, které ve čtyřech případech pojedou až do rakouského Lince.

Trať 195 Lipno nad Vltavou – Rybník
Mírné navýšení rozsahu dopravy v odpoledních hodinách ve směru z Vyšebrodska. Nový vlak Os 3883 pojede v pracovní dny z Lipna nad Vltavou (odjezd 19.06) a má přípoj směrem na Č. Budějovice (příjezd 20.50) a Prahu (příj. 22.57).

Nově pojedou posilové vlaky Sp 1932 a Sp 1935 České Budějovice – Vyšší Brod klášter a zpět v pondělí v době od 15. května do 10. července.

Trať 198 Volary – Strakonice
Vlak Os 18152 Lenora – Volary pojede dříve v 6.16, příjezd do Volar v 6.30.
Trať 199 České Budějovice – České Velenice (Gmünd NÖ)
Pro žáky gymnázia v Gmündu, kteří dojíždějí z ČR, je na základě požadavku školy zaveden vlak Os 2189 České Velenice (odjezd 7.30) – Gmünd NÖ (příj. 7.34).
Trať 201 Ražice - Tábor
Mírně se navyšuje počet spojů.

Nově pojedou vlaky Tábor (odjezd v 9.08) – Milevsko (příjezd v 9.41) a zpět z Milevska (odjezd v 10.17) – Tábor (příjezd v 10.50), Ražice (odjezd v 9.21) – Písek město (příjezd v 9.37) a zpět Písek město (odjezd v 10.20) – Ražice (příjezd v 10.36) ve dnech školního vyučování.
Trať 220 České Budějovice – Benešov u Prahy

Na lince Praha – České Budějovice dochází k zavedení dvojúrovňového systému dálkové dopravy. S tím souvisí ukončení některých dálkových vlaků ve Veselí nad Lužnicí a jejich prodloužení do Českých Budějovic pouze v určité dny.
Spěšný vlak Sp 1839 (nově Sp 1835) pojede z Chotovin, stejně tak Os 8200 (nově Os 8230) do Chotovin.

Trať 225 Veselí nad Lužnicí – Havlíčkův Brod
V jihočeském úseku pojedou denně nové spoje ve večerních hodinách:
Os 8325 Jindřichův Hradec (21.42) – Veselí nad Lužnicí (22.18)
Os 8328 Veselí nad Lužnicí (20.38) – Jindřichův Hradec (21.10)
Os 8330 Veselí nad Lužnicí (22.25) – Jindřichův Hradec (22.56)

Trať 226 Veselí nad Lužnicí – České Velenice
Nově na spojích budou jezdit pohodlnější podvozkové motorové vozy 842 a přívěsné vozy 057.