Tak začíná deník PNP reportáž o tom, „Kde Češi utrácejí peníze“.

Stále častěji přejíždějí naši sousedé hranice do okresu Freyung-Grafenau, pokračuje list a píšeí, že pořád ještě udržované mínění, že kupní síla Čechů je výrazně menší než u Bavorů, už mezitím zřejmě neplatí. „Kde tedy Češi nechávají tady v regionu své peníze? Profituje z toho okres doopravdy?“ ptá se deník a vydává se na rešerši.

"Z českých návštěvníků máme enormní profit,“ říká třeba Manfred Selwitschka, ředitel střediska zimních sporů Mitterdorf (na menším  snímku). Jsou dny, kdy je tu 90 procent lyžařů z Čech. „Především v týdnu, kdy jsou v Čechách prázdniny a v Bavorsku ne.“ Celkově Češi představují 45 až 50 procent klientely střediska. To pro to ovšem leccos dělá. V létě 2011 bylo například na Šumavě rozdistribuováno 50 000 letáků upozorňujících na Mitterdorf.  Podle Selwitschky nejspíš právě proto bylo Čechů ve středisku letos víc než jindy.

Učí se česky

Centrum má mnoho stálých hostů z Čech, kteří sem jezdí už léta a trvale si kupují permanentky. „Vedle sjezdovek oceňují například ohřívárny, ve kterých si mohou sníst vlastní donesená jídla.“ Aby si s nimi rozuměly, absolvovaly pokladní v centrální kase kurs češtiny. Nyní zvládají alespoň základy, uvádí Selwitschka.  „A Češi berou velmi pozitivně, když je tady pozdraví a cenu lístku jim řeknou v mateřštině," dodává. Také aktuální sněhové zprávy jsou tu překládány do češtiny a domovské webové stránky mají i českou verzi.

Podobná situace je na „stezce do korun stromů“ u Neuschönau, pokračuje PNP. V průměru je tady 25 procent návštěvníků z Čech. Pokud je ale v ČR například tzv. přechodný den kolem svátků, který v Bavorsku nemají, jejich podíl se vyšvihne až na 80 procent, uvádí Christian Kremer, vedoucí marketingu Zážitkové akademie. Loni tu bylo asi 400 000 návštěvníků, přičemž sto tisíc eur utržených od Čechů je pochopitelně důležitým přínosem. 

V Mitterndorfu se mluví česky.Také obchod si český potenciál cení.  „Čeští klienti jsou trhem, který se nedá zanedbávat,“ uvádí Klaudia Eggerová, předsedkyně reklamního sdružení ve Waldkirchnenu. I to už opakovaně působilo v Čecháh, aby sousedy získalo pro ńákupy v městečku. Eggerová potvrzuje: „Zákazníci z ČR mají často velmi mnoho peněz. A k tomu jsou ochotni za dobrou kvalitu hodně vydat.“ 

Největší módní obchod v okrese, Garhammer ve Waldkirchenu, si klientů z Čech rovněž velmi cení. Už přes dva roky také proto dělá reklamu u sousedů. Podle šéfové marketingu Renate Koblerové tak zaznamenávají trvale rostoucí počet zákazníků především z jižních Čech.  Podle ní Češi nakupují kvalitní značkové oděvy a chtějí poradit. Když je v ČR hlášen volný den, obchod dokonce rozšiřuje personál, říká Koblerová v PNP.

Také Norbert Kremsreiter, předseda reklamního společenství ve Freyungu,  hovoří o určitém podílu českých zákazníků ve městě. „Především v oblasti elektro, kde nakupují většinou značně drahé výrobky, ale i v odvětví gastronomie,“ říká v pasovském deníku. Vedoucí McDonald´s ve Freyungu Michaela Witteová odhaduje podíl českých zákazníků na dvě až pět procent. Do obchodu s hračkami Josefa Demma chodí Češi především o volných dnech nejčastěji pro Lego, rádiem řízené modely aut a Playmobil.

 Nakoupit potraviny pak Češi přijíždějí i do menších míst v okrese. „Pořád ještě jezdí hlavně o sobotách velké skupiny v autobusech nakupovat do Lidlu nebo Aldi ve Freyungu,“ říká Kremsreiter. To potvrzuje také starosta Mauthu Max Gibis. I když jeho obec leží blízko hranice, většina Čechů prý raději jezdí do diskontů ve Freyungu. Gastronomové v Mauthu a Finsterau ale zaznamenávají alespoň jednotlivé hosty. Také v Haidmühle na hranici, kde nejsou žádné supermarkety, uvedli, že Češi jezdí spíše dál do  Neureichenau nebo do  Waldkirchenu, jak řekl starosta Fritz Gibis.

Eugen Müller z reklamního společenství v Grafenau rovněž vidí podíl českých turistů jako spíše menší. Především po otevření hranic jich sem zajíždělo mnoho, ale momentálně tu zaznamenávají určitou nasycenost. „Respektive produkty a jejich kvalita v Čechách se mezitím srovnaly s naší úrovní,“ uvádí  Müller v PNP. Češi, kteří nakupují v Grafenau, se zaměřují na vysoce kvalitní značkové výrobky.

Klaudia Eggerová se obává, že v příštích letech česká města – především Praha -  v nabídce zboží silně „dozbrojí“, eventuálně už dozbrojila, takže mnoho Čechů bude spíše nakupovat doma.

Ralph Heinrich, hospodářský referent okresního úřadu, zaznamenal jen málo českých investorů, zato ale o to víc „privátních konzumentů, kteří u nás vydávají peníze“. „Češi navštěvují naše turistická zařízení, přičemž nelze zapomenout na velmi mnoho výletníků na cyklistických a turistických stezkách, zejména v Národním parku Bavorský les," připomíná Heinrich. „Z toho je logické, že pak sousedé zavítají i do našich regionálních gastronomických podniků.“

Že stále víc Čechů jezdí na nákupy a akce do okresu, potvrzuje i Lucie Papoušková z euregia ve Freyungu – podle ní kvůli zdejším částečně nižším cenám a pro Čechy výhodnému kursu eura. „Hodně nakupují například v Lidlu nebo v Drogeriemark dm, protože tam jsou ceny nižší než v Čechách,“ říká v PNP.