Vítr a napnutá plachta. Takový je běžný pohon katamaránů. Pětice nových lodí se dvěma trupy má místo plachty k dispozici dvě baterie. Ty jí umožní prohánět se po největší české nádrži až šest hodin. „Doba provozu se odvíjí i od počasí. Pokud fouká silný vítr a jsou vlny, tak je provozní doba o něco nižší. Každopádně se stále pohybuje v hodinách," vysvětlila Marie Najbrtová, předsedkyně Občanského sdružení RAM.

Po skoro 50 čtverečních kilometrech vodní plochy mohou turisté s elektročluny jezdit úplně volně. Pět metrů dlouhá loď zvládne uvézt šest lidí. Pasažéři si musejí hlídat především baterii. Pokud by baterie neočekávaně vypověděla službu, jsou lodě vybaveny záložní. Zájemci si netradiční plavidla mohou vypůjčit bez speciálních kurzů.

„Podmínkou řízení elektročlunu je věk minimálně šestnáct let. Každý „kapitán" musí absolvovat pouze několikaminutové školení zaměřené na ovládání lodě," upozorňuje Najbrtová na podmínky, za kterých si lidé můžou netradičně poháněná plavidla půjčit.

Do nových člunů mohou turisté nastoupit i z nového mola. Na jeho stavbu včetně pořízení lodí a vybudování zázemí pro půjčovnu přispěla dvěma miliony korun Nadace ČEZ.

„Elektromobilita se poslední dobou velice rychle rozvíjí. V České republice je registrováno na 700 elektromobilů. Elektrokola jsou nabízena v každém větším cykloobchodě. A rozhodně tento ekologický způsob dopravy patří i na vodu a do krásné jihočeské přírody," poznamenal František Lust, člen správní rady Nadace ČEZ.