Až dvacet tisíc aut denně by mohlo využívat novou českobudějovickou spojnici ve směru východ – západ. Jedná se o tak zvanou severní spojku, která má vést od sídliště Vltava na okraj Nemanic a dále na Okružní ulici. V rámci spojky má být postaven i nový most přes řeku Vltavu. 

Podle náměstka primátora Miroslava Jocha je zájmem města urychlit stavbu severní spojky. „Proto pomáháme investorům akce. Vyjednáváme podmínky s vlastníky pozemků, ale i s firmami sousedícími s trasou komunikace,“ uvedl pro Deník Miroslav Joch. Podle Jocha by se městskému okruhu mohlo po stavbě spojky ulehčit až o 35% projíždějících vozů. Zmizely by ze Strakonické ulice a Pražské třídy.

Jedním z klíčových bodů celého projektu je křížení železnice a silnice v Kněžských Dvorech na okraji Nemanic. V ulici A. Trägera se totiž plánuje nový podjezd pod železniční tratí do ulice Nemanická. Podle řidičů by spojka dopravě pomohla. „Mohlo by to mít podobný efekt, jako když otevřeli propojení okruhů. Otázka ale je, kdy se toho dočkáme,“ říká Ivan Fabián z Českých Budějovic, který často jezdí směrem na Písek.

Stavba severní spojky je podle tiskové mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Niny Ledvinové rozdělena na tři etapy. Do konce roku 2012 chce mít ŘSD hotové zpracování investičního záměru celého projektu a posouzení vlivů na životní prostředí v rámci procesu EIA.

Na rekonstrukci železničního koridoru v Českých Budějovicích do značné míry závisí stavba tak zvané severní spojky. Nejobtížnějším bodem na trase spojky je totiž plánovaný podjezd pod tratí v Kněžských Dvorech.

Podle tiskové mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Niny Ledvinové by mohl podjezd být postaven v letech 2014 až 2018. Záleží to ale hodně na tom, jak se podaří zkoordinovat postup ŘSD, Správy železniční dopravní cesty a také města, které by novou silnici chtělo mít co nejdřív. Zatím je celá akce v období projektových příprav. Náměstek primátora Miroslav Joch připomíná, že severní spojka je vázaná i na stavbu dálnice D3. Spojka má vést zhruba na trase mezi kruhovou křižovatkou u Globusu a Nemanickou ulicí a jejím úkolem je nabídnout jednu z možných nájezdových tras na dálnici.

Přes řeku Vltavu by přibyl kvůli spojce nový most a vedle automobilů by měl přes řeku převést také chodce a cyklisty. Cesta pro cyklisty by vedla po samostatné vozovce vedle silnice pro automobily. Trasa se vyhýbá slepému ramenu řeky v polích na pravém břehu. Kromě řeky přemosťuje pouze Dobrovodský potok. „Přemostění Vltavy je řešeno v technické studii, která byla zpracována firmou IKP,“ uvedla Ledvinová. Přechod komunikace přes stávající cyklostezku na Hlubokou je řešen v rámci přemostění Vltavy a uvažuje se o napojení cyklostezky na most, po kterém by přecházela na druhý břeh.

Zahájení prací na těch etapách stavby, které má zajistit ŘSD, se předpokládá v roce 2018. Pokud by se ale nepodařilo novou komunikaci postavit, tak by hrozil třeba na Strakonické ulici nárůst dopravy podle některých studií k roku 2030 až o 24% ohledně každodenního zatížení.