O rok později má toto družstvo již přes sedm tisíc členů. Po znárodnění se z Madety Tábor stal v roce 1951 národní podnik, vedle ní vznikl další, a to Jihočeské mlékárny České Budějovice. Po privatizaci v roce 1992 přešel majetek a závazky na Jihočeské mlékárny, a. s. K původnímu názvu se Madeta vrací v roce 2003.

Dnes má akciová společnost Madeta a společnost Milktrans na 1600 zaměstnanců, v pěti výrobních závodech (Český Krumlov, Řípec, Planá nad Lužnicí, Jindřichův Hradec, Pelhřimov), denně zpracuje 900 tisíc litrů mléka, a to na více než 250 druhů mléčných výrobků (téměř polovinu produkce tvoří sýry).

Generální ředitel Ing. Milan Teplý je znám mimo jiné tím, že si nebere servítky, pojmenovává děje tak, aby každý rozuměl. Někdy si zahraje s mateřštinou a uvrhne vás do situace, kdy musíte z trefného bonmotu rozklíčit hlavní zprávu. Je vtipný. A mluví s vámi na férovku. Některé hlášky jsou sice až nepublikovatelné, nicméně velmi transparentní.

Za téměř čtyřicet let, co spojil svůj osud s Madetou, získal nejednu zkušenost nad zlato. I nad to Blaťácké. O svém podniku a lidech kolem něho hovoří místy ostře, ale od srdce. Je pyšný na výrobky s logem Madeta a upřímně, má být na co. S Milanem Teplým jsme tentokrát nehovořili o stavu naší společnosti, což jde s ním mimochodem moc dobře, ale o odpovědném chování jeho firmy. A bylo o čem.

Mění se podle vás nákupní košík českých spotřebitelů?

Určitě. Člověk by nevěřil, co vlaječka dokáže. Zákazníci otočili směrem k českým výrobkům. Řešíme teď starosti druhé kategorie. Jsme totiž v případě některých výrobků vyprodaní. A to také není dobře. Obávám se, že se opět dostaví nářky zemědělců v důsledku nedostatku mléka a začnou tlačit na cenu. Normálně by cena syrového mléka v této době měla klesat, ale tak to není. Stačí, aby někdo v televizi řekl, že je málo mléka, a hned se zdraží. Je to kolotoč. Ale rozhodně jsme rádi za to, že lidi přestali nakupovat jen podle ceny. My se v Madetě chováme férově, to lidi oceňují.

Říkáte, že se chováte férově. Co si máme pod tím představit?

Především to je kvalita výrobků. Nešidíme, dodáváme výrobky pro poctivé vaření. Nedlužíme ani korunu na sociálním a zdravotním pojištění. Chceme se ještě víc otevřít veřejnosti. Rádi bychom obnovili v našich závodech dny otevřených dveří, aby se zájemci přesvědčili, jak vyrábíme a jaké suroviny zpracováváme. Nedá se to podceňovat. Málokdo má ponětí, jak dnes vypadá výroba mléčných produktů. Možná si někdo myslí, že jen někam nacouvá kráva. Chceme co nejdříve dát možnost celým rodinám, aby k nám přišly, prošly si výrobu, dáme jim ochutnat výrobky. Zkrátka chceme dát o sobě vědět, ukázat, že nic netajíme.

Zůstaňme u těch, co tyto dobroty připravují pro trh. Nabízíte svým zaměstnancům nějaké benefity?

Nejdůležitějším benefitem je práce a jistota každoměsíčního platu, což si možná všichni neuvědomují. Ještě jsme nemuseli nikdy sáhnout k tomu, abychom krátili mzdu. Když končila výroba v některých závodech, věděli to zaměstnanci dostatečně dlouho dopředu. Nabízeli jsme jim dojíždění, chtěli jsme zřídit i vlastní kyvadlovou dopravu. Zájem však nebyl.

Poskytujeme zaměstnancům pět týdnů dovolené, příspěvek na penzijní připojištění a životní pojištění, máme závodní stravování. Za zhruba čtyřicet korun mají oběd včetně polévky, salátu, nápoje. Při životních výročích a při odchodu do důchodu dostávají odměny, zmínil bych i pracovní volno s náhradou mzdy nad rámec zákona. Poskytujeme našim závodům pro zaměstnance vstupenky na kulturu, podporujeme utužení týmů i jinými aktivitami. Zveme také v adventní době naše bývalé zaměstnance mezi nás.

Vím o tom, že jste v jedné aukci poskytl peníze talentovanému chlapci. Podporujete charitu?

Vybírám si. Tehdy Lucie Bílá uháčkovala obraz a nabídla ho v aukci. Záměr se mi líbil, tak jsem obraz koupil. Ale poskytli jsme dar například českobudějovické nemocnici. Je toho víc.

Zpátky k zaměstnancům. Dáváte jim možnost, aby se vzdělávali a zvyšovali tak svou cenu na trhu práce?

Ve vzdělávání se soustředíme hlavně na interní systém. Do budoucna bychom chtěli využít znalostí našich klíčových zaměstnanců a jejich zkušenosti předávat ostatním. Pořádáme také jazykové kurzy a samozřejmostí jsou odborná školení. Jeden vzdělávací projekt jsme hradili z prostředků Evropské unie.

Manažeři firem si stěžují na stav českého, především technického školství. Jak sháníte kvalifikované zaměstnance?

Těžce. Chceme to řešit vytvořením firemní akademie, jejímž stěžejním úkolem bude zlepšení procesu adaptace a zaškolení nových zaměstnanců a zvýšení možností kariérního růstu. Spolupracujeme s některými školami, dokonce jsme zainvestovali šesti milióny výrobní poloprovoz v našem závodě v Řípci. Studenti Střední odborné školy ekologické a potravinářské Veselí nad Lužnicí tam chodí na praxi, ale to pořád ještě nestačí.

V seriálu rozhovorů o odpovědnosti firem nemůže nepadnout otázka směrem k životnímu prostředí. Bojíte se inspekcí?

Postupujeme v duchu zákona. Mám pocit, že Česká republika má nejpřísnější předpisy. Investovali jsme například do projektu zahušťování syrovátky, za což jsme dostali „ekologického Oscara". Je to cena v soutěži Energy Globe Award, jejímž smyslem je ocenit nejvýznamnější počiny v ochraně životního prostředí. Ale investujeme do čistíren vod a dalších technologií v našich provozech. Jsme pod přísnou kontrolou.

Předpokládám, že základní surovinu pro výrobu mléko nakupujete především v Čechách. Spolupracujete s dalšími českými, popřípadě jihočeskými firmami?

Mléko nakupujeme v jižních Čechách a částečně na Moravě. Některé technologie a obaly objednáváme v zahraničí, ale využíváme i jihočeské dodavatele. Například ovocné složky odebíráme z jednoho podniku v Kaplici.

Nakupuji výrobky Madety. Mám k nim důvěru. Navíc jsem patriot. A baví mě vaše novinky. S čím jste v poslední době vyrazili proti konkurenci? Co chystáte?

S novinkami přicházíme zhruba každé dva měsíce. K těm z poslední doby, které si naši zákazníci stačili oblíbit, patří jogurty Nature s vanilkou nebo čokoládou, ochucená mléka nebo Jihočeské tvarohové pomazánky v příchutích česnek, budapešť a nejnověji pórek. Hodně žádané jsou syrovátkové nápoje Fitness, to je docela šlágr nejen mezi sportovci.

A váš favorit mezi výrobky s logem Madeta?

Můžu jmenovat jenom jeden? To není moc fér. (Smích) Tak tedy Lipánek, na něm ujíždím opravdu denně.