Radost řidičů z jízdy po zbrusu novém povrchu silnice druhé třídy mezi Českými Budějovicemi a Prachaticemi kazí snížení rychlosti. „Padesátka mě vyloženě naštvala. Chápu, že v místě, kde je zastávka, musím dát pozor, hlavně ve chvíli, kdy tam zastaví autobus,“ zlobil se Pavel Mádl, který nově opraveným úsekem v úterý projížděl. Trefně tak vystihl dva nejdůležitější požadavky – sladit komfort řidičů i bezpečnost chodců.

Obavy z rizikového místa mají přirozeně obyvatelé přilehlých obcí, kteří na autobusové zastávky docházejí. Po opravách se rychlost projíždějících osobních i nákladních aut zvýšila. Cestujících autobusem není sice mnoho, ale riziko srážky s auty je o to ožehavější, že se týká hlavně dětí dojíždějících do škol a starších lidí, kteří sami neřídí. Kriticky do vlastních řad se vyjádřila řidička náklaďáku Vendula Komárková v diskusi pod článkem Deníku: „Jezdím všude po světě. Jakmile je drobet rovná silnice, tak si to někteří řidiči pletou s dálnicí. Lidi z autobusu nemůžou normálně přejít, pokud neriskují.“

Jan Štícha, ředitel Správy a údržby silnic Jihočeského kraje, která je investorem a zadavatelem stavby, připomněl, že se jedná jen o rekonstrukci a nebyla požadována bezpečnější modernizace zastávek. „Za celou dobu se nikdo neozval, že bychom měli silnici rozšiřovat, vybudovat ostrůvek, oddělit zastávku od komunikace, nic takového. Ani obce, ani magistrát, ani dopravci žádný problém nepřipomínali,“ dodal.

Pavel Valda z policejního dopravního inspektorátu, který v záležitosti figuruje jako poradní orgán, má ale připomínek hned několik. „Zastávky na rekonstruované silnici musí být v souladu se současnými normami. To tady dodržené není. Není tam nic. Zastávka je zastaralá a nevyhovující. Naopak vzor dobrého řešení zastávky můžete vidět na silnici z Dynína do Bošilce, což je doprovodná komunikace k D3,“ srovnal Pavel Valda.

Rekonstrukci silnice schválil a bude kolaudovat odbor dopravy českobudějovického magistrátu. Vedoucí odboru Jaroslav Mráz řekl: „Předčasné užívání je povoleno na delší dobu, kolaudovat chceme začátkem příštího roku. Ještě je čas na další dodělávky.“

Přes výtky a šťouchance, které padají, se všichni shodují, že ideální a zároveň velmi náročné řešení by bylo přesunutí zastávek na bezpečnější místa. To by ale vyžadovalo další schůzky mnoha subjektů včetně zástupců obcí a dopravců. A hlavně snahu se domluvit. Zúčastnění možnost pro další jednání vidí jako reálnou.