Na nutnosti dostavět dálnici D3 i Jadernou elektrárnu Temelín se včera 
v Českých Budějovicích shodli jihočeští poslanci. Kromě jediného, ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD), jehož zaměstnaly pracovní povinnosti ve vládě, se v budově krajského úřadu sešli všichni poslanci zvolení za Jihočeský kraj. Při jednání šlo podle hejtmana Jihočeského kraje a zároveň poslance Jiřího Zimoly (ČSSD) hlavně o to, najít shodu nad tématy důležitými pro další rozvoj Jihočeského kraje, a to bez ohledu na stranickou příslušnost jednotlivých poslanců.

Dálnice D3

Jedním z nejdiskutovanějších témat byla již zmíněná dostavba dálnice D3 a navazující rychlostní komunikace R3, které mají spojit Prahu s česko-rakouským hraničním přechodem Dolní Dvořiště.

Jiří Zimola zdůraznil, že ambicí všech jihočeských poslanců je usilovat o brzké zahájení stavby dálnice D3 v úsecích Borek – Úsilné a Veselí nad Lužnicí – Bošilec. Jejich zhotovitele už Ředitelství silnic a dálnic ČR vybralo. Avšak výsledky dvou tendrů, v nichž zvítězila společnost Skanska, vloni zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Proto, že ve zmíněných správních řízeních 
ÚOHS shledal porušení zákona o veřejných zakázkách, neboť výše nabídkových cen nebyla posouzena transparentním způsobem.

„Jako velmi důležité z hlediska dopravy v Českých Budějovicích vnímáme i co nejrychlejší dokončení obchvatu jihočeské metropole a jeho následné napojení na silnici R3," doplnil Jiří Zimola.

Stavbu nových silnic je podle něj nutné uspíšit i s ohledem na kvapné budování rychlostní silnice S10 v Rakousku, kterou by naši jižní sousedé mohli k Dolnímu Dvořišti přivést už za dva nebo tři roky.

Obchvaty obcí

Dálnice a rychlostní komunikace však nebyly jedinými dvěma body poslanecké debaty, které se týkaly oblasti dopravy.
Volení zástupci občanů se shodli i na potřebě vystavět obchvaty některých jihočeských obcí.

„V této souvislosti jsme se bavili o Dasném a Češnovicích, Lišovu a Štěpánovicích, ale také Suchdolu nad Lužnicí nebo Volyni," vyjmenoval jihočeský hejtman.

Například obchvat Lišova na Českobudějovicku, tedy města, jímž denně projede na 13 tisíc automobilů, by mohl podle střízlivých odhadů sloužit motoristům přibližně za šest let.

Starosta Lišova Jiří Švec je optimistický. „Pokud vše půjde podle plánu, do osmi deseti let by mohla být zrealizována stavba. Ale kupříkladu každá podaná námitka může řízení zdržet o několik měsíců nebo i půl roku. Jsem optimista a doufám, že 
v roce 2019 by mohl být obchvat hotov."

Dostavba Temelína

Jihočeští poslanci se včera shodli i na potřebě dostavět další bloky Jaderné elektrárny Temelín. Ovšem za předpokladu, že z toho bude profitovat česká ekonomika a také jihočeské firmy, které by se mohly na dostavbě významnou měrou podílet.

„Je jasné, že výběr dodavatelů stavby musí být v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Nicméně zkušenosti z jiných zemí Evropské unie jsou takové, že lokální protěžování místních firem je možné do jisté míry využít," naznačil Jiří Zimola.

Školství a kultura

Při debatě se poslanci neshodli pouze v otázkách zdravotnictví. Debatovali i o přijímacích zkouškách na střední školy. Ty Jihočeský kraj u maturitních oborů zavedl povinně na všech školách. Avšak poslanci se nyní obávají, aby studenti žijící v hraničních částech kraje ve snaze vyhnout se zkouškám raději nedojížděli za studiem do sousedního kraje.

Na přetřes přišla i budoucnost otáčivého hlediště v Českém Krumlově. Poslanci budou prosazovat zachování točny v souladu se zájmy organizace UNESCO i měst Český Krumlov a České Budějovice.

Včerejší schůzka, při níž se poslanci bavili také o lázeňství nebo Národním parku Šumava, nebyla podle zúčastněných poslední svého druhu. Poslanci se chtějí scházet pravidelně.