Pasov – Rysí matka Tessa je mrtvá. "V pondělí jsme z rádiového signálu z jejího obojku zjistili, že se delší dobu nehnula z místa,“ řekl šéf Národního parku Bavorský les Franz Leibl pasovskému deníku PNP. Tělo pak bylo rychle nalezeno v lese v západní části parku. „Navenek nejevilo zvíře žádné stopy zranění, nebyly zjištěny ani zlomeniny. Mělo ale nápadně zduřelé břicho,“ uvedl vedoucí projektu výzkumu rysů Marco Heurich. Kromě toho měla Tessa průjem. Ke zjištění příčiny smrti bylo tělo odesláno k patologickému vyšetření do Berlína..

Tessa byla asi tři roky stará. "Šance jejích mláďat na přežití nejsou špatné,“ míní ředitel Leibl. V nyní začínajícím čase páření se mladí odtrhují od matek a učí se samostatnosti.

Poslanci si polepší …

Poslanci bavorského zemského sněmu dostanou od 1. července přidáno 2,6 procenta. Tzv. „odškodnění“ se zvýší o 179 eur na 7060 eur měsíčně, zvlášť vyplácené paušály na kanceláře ve volebních obvodech a další poslanecké povinnosti stoupnou o 73 eur na 3214. O výši platu nerozhodují poslanci – je odvozována od vývoje příjmů a cen v Bavorsku, jak je propočítává každoročně statistický úřad, připomíná deník PNP.

Cituje prezidentku sněmu Barbaru Stammovou (CSU): „Práce politiků musí být stejně jako jakákoliv jiná přiměřeně zaplacena. Musí zůstávat atraktivním zasazovat se jako zástupce lidu s 60 až 80 pracovními hodinami týdně o zájmy občanů.“  

… lidé u BMW taky

Firma BMW vyplatí po loňském rekordním zisku podíly na úspěchu i svým zaměstnancům. „Odborný dělník v Bavorsku například dostane prémii 7650 eur. Loni to bylo 4900,“ píše PNP. Prémie se počítají pro všechny zaměstnance společnosti z ročního zisku podle mzdového základu každé skupiny pracujících, vysvětluje deník.

BMW loni zvýšily zisk o 51 procent na 4,9 miliardy eur. Byl to nejúspěšnější rok firmy v historii. Prémie pro zaměstnance jsou rovněž nejvyšší.

PNP připomínají, že zaměstnanci Audi dostávají prémii v průměru 8251 eur. Zhruba 90 000 pracovníků VW v šesti německých podnicích dostane bonus 7500 eur, u Daimleru 4100, u Porsche 7600 eur, což je rovněž rekord. 

Služebně ohluchl?

Tradiční folklorní  „ostrostřelci“ jsou doučástí  nejrůznějších bavorských slavností. Tak také ozdobili svými pozdravnými salvami „oktoberfest“ bavorského zastoupení v Berlíně v roce 2009. Nečekanou „ozvěnou“ kanonády pak byla žaloba jednoho ministerského rady státního kancléřství. „Tvrdí, že v důsledku ran utrpěl poruchu sluchu, a zažaloval o odškodnění bavorský finanční úřad,“ popisuje PNP.

Věcí se zabývá správní soud v Mnichově. „Muž byl podle svých slov jako úředník protokolu pověřen mimo jiné pořízením fotografií z vystoupení,“ líčí deník. „Při tom prý přehlédl ostrostřelce v jeho těsné blízkosti. Ihned po salvách prý měl pocit hluchoty a zvonění v uchu. Protože byl na slavnosti služebně, ohlásil pracovní úraz.“

Znalec nicméně uvedl, že stěžovatel už předtím měl náběh na tinnitus. Kromě toho ani výsledky dvou testů sluchu u něho nepotvrdily zvukové trauma, dodává list.

Zatopí pod silnicemi?

Město Marktredwitz  ve Smrčinách (Fichtelgebirge) chce tradičnímu množství sněhu a náledí čelit vyhříváním vozovek, napsala PNP. „Zemní teplo má silnice temperovat tak, aby se na nich sníh neudržel,“ uvedl list.  Vrchní starostka Birgit Seelbinderová tvrdí, že plán je zcela realizovatelný. Markus Ruckdeschel z energetické agentury Severní Bavorsko rovněž říká, že to zní exoticky, ale nejde prý o žádný humbuk.

PNP připomíná, že temperování silnic zemním teplem je obvyklé například na Islandu, kde stavaři využívají zdrojů teplé vody. Francká firma Rehau, která se na projektu v Marktredwitzu podílí, informuje o ohřívání pěších zón a nástupišť v Norsku.

Ledovec mizí

Zatím co dachsteinský ledovec v Hallstattu v minulých letech ztrácel ročně asi dva miliony litrů vody, loni kvůli stoupající teplotě a menšímu množství srážek to bylo více než šest milionů litrů, napsal list OÖN. „V celkové ploše se tak ztenčil o dva metry,“ uvádí deník.

Pokud tání bude postupovat takto rychle, mohou zmizet významné části ledovce v následujících 20 až 30 letech..

Ledovce na Dachsteinu jsou důležitou zásobárnou vody. Dodávají ji dvanácti elektrárnám na Traunu a jeho přítocích, které zásobují elektřinou na 600 000 domácností.

Zakáží si elektřinu z atomu?

Rakouský ministr hospodářství Reinhold Mitterlehner vyslyšel žádosti hornorakouských odpůrců atomu a sejde se s nimi 13. dubna v Rohrbachu k diskusi o zákazu dovozu elektřiny z atomových elektáren. V deníku OÖN to řekl Roland Egger, předseda atomstopp_atomkraftfrei leben!, který setkání inicioval. U debaty chtějí být mj. i Gabriele Schweigerová, předsedkyně Matek proti atomovému nebezpečí, a  Manfred Doppler, mluvčí  Anti Atom Komitee. Sdružení se připojují k iniciativě Greenpeace a Global 2000 za Rakousko bez atomu. Zákaz dovozu elektřiny z jádra je podle nich možný i z hlediska mezinárodního práva.

Aktivisté podle lineckého deníku kritizují „dvojitou morálku“ rakouských politiků – na jedné straně jsou proti Temelínu, na druhé straně ale jsou pro dovoz „atomové energie“ z Čech. Víc o práci hornorakouských protijaderných spolků na www.atomkraftfrei-leben.at/.

 Moc drazí piloti

Letecká společnost Lufthansa ztrácí trpělivost se svou rakouskou „dcerou“ AUA. Do konce března má létající personál přistoupit na zamýšlené zkrácení platů.

Zhruba polovina ze 600 pilotů AUA má smlouvy „z lepších časů“ – až 15 000 eur měsíčně. Kromě toho mají při případné výpovědi nárok na odstupné až 39 měsíčních platů. Zlou krev v současné situaci dělá také skutečnost, že jiná dcerka Lufthansy, Swiss, platí svým pilotům až 18 500 eur měsíčně.

Na druhé straně levné aerolinky jako Ryanair šetří na tom, že si piloty pronajímají a nemusejí jim pak platit odstupné. Palubní personál také musí akceptovat „stand-by“ pohotovost s kratšími časy nástupu na nepravidelné lety, a neplacená nasazení, pokud se letadlo vrací bez pasažérů.

Jak poznamenal deník OÖN, šancí pro ohrožené piloty AUA je prý konkurenční rozvíjející se společnost Emirates, která má aktuální potřebu 300 pilotů a tak dobře kvalifikovaným a zkušeným, jako má AUA, nabízí nejen vysoké platy, ale i vilu v Dubaji a auto se služebním šoférem.

Někteří rakouští politici v této souvislosti míní, že snížit náklady AUA by mohl i stát. Zákonem předepsané odvody z letenek jsou vyšší než v mnoha evropských zemích, palivové příplatky a poplatky za navigační služby také. Mluvčí Svobodných v Národní radě Gerhard Deimek vidí v těchto oblastech možnost úspory až 150 milionů eur ročně. 

Jazyk klíčem k integraci

Horní Rakousy budou dál podporovat integraci cizinců dotováním začlenění jejich dětí do mateřských škol. Až do roku 2014 k tomu uvolní až 1,4 milionu eur ročně. Státní tajemník pro integraci Sebastian Kurz  při prezentaci projektu zdůraznil, že pokud se nyní bude investovat do dětí, bude v budoucnu nutno dávat méně na sociální dávky. V OÖN argumentuje zjištěními, že 80 procent dětí cizinců, které neprošly mateřskou školou, má jazykový deficit. Naproti tomu po třech letech ve školce a zmíněné cílené jazykové přípravě v ní nemá 90 procent těchto dětí žádné problémy s němčinou v základní škole. 

Loni bylo v tomto projektu speciálně podporováno 3156 dětí cizinců. Ve školkách je jich celkově 8282. Po osvobození od placení se jejich počet zvýšil o dvanáct procent.