Negativy na kolejích

„Třemi jízdami Seidelovského vlaku jsme oslavili letošních pět let trvání Musea," říká manažer projektu a průvodce Šumavou se starými fotografiemi Petr Hudičák. 
S ním výletníci porovnávali současnou Šumavu s fotkami ateliéru otce a syna Josefa 
a Františka Seidelových, jejichž snímky tvoří obrazovou kroniku Šumavy 20. století. Díky unikátním fotografiím výletníci zjišťovali, kde dřív stály a jak vypadaly již neexistující vesnice a usedlosti.

Slavný fotograf Josef Seidel, jehož výročí smrti si tento týden připomínáme (zemřel 21. října 1935), zachycoval krásy Šumavy po všechna roční období. Kolem roku 1920 vytvořil první panoramatické snímky, třeba panorama Šumavy jako leporelo skládající se z 28 záběrů. Při cestách posílal vlakem i negativy, malovaná pozadí a další materiál.

Lidé, kteří se letos po jeho stopách vydali, se dozvěděli 
o dobovém fotografování 
i o paměti jihočeské krajiny.
První jízda se konala na jaře 4. května a mířila na Lenorsko. Výletníky čekaly komentované procházky po Vimperku, Kubově Huti a Lenoře. V sobotu 21. září vypravilo Museum s Českými drahami jízdu do oblasti vojenského prostoru Boletice a na Hornoplánsko. I tehdy byla součástí komentovaná procházka a projížďka autobusem po stopách fotografů.

„Lidé si prohlídli jindy zavřený kostel sv. Mikuláše 
v Boleticích, což je unikátní románská stavba ze 12. století," prozradil Petr Hudičák. Navštívili i kostel sv. Martina v Polné ze 13. století, kde se konají bohoslužby.

Vstřícné gesto

Poslední Seidelovský vlak mířil z Písku přes Vodňany, Prachatice a Volary do Nového Údolí v sobotu 5. října.
„Ze Stožce pak jel autobus přes přechod Strážný do Haidmühle a Nového Údolí," říká Petr Hudičák. „V museu Pošumavské jízdní dráhy byli cestující pohoštěni, fotografovali se před kopií původního malovaného pozadí jako 
za časů Josefa Seidela. Průvodcem byl opět Pavel Kosmata z Krajského centra osobní dopravy v Českých Budějovicích, který je duší projektu Pošumavská jízdní dráha," dodává Petr Hudičák.

Jestli budou jízdy následovat i příští rok, se uvidí. „Není to pravděpodobné, protože letos se jednalo o vstřícné gesto Českých drah k výročí otevření muzea," vysvětluje Petr Hudičák.

Když ale rozpočty dovolí, aspoň jedna jízda Seidelovského vlaku za starou Šumavou by se konat mohla, ne?