„V současné době se upravuje dokumentace pro územní rozhodnutí," popisuje Marek Illiaš z oddělení komunikace Správy železniční dopravní cesty nynější stav příprav na velkou železniční změnu. Ta má být součástí tak zvaného IV. železničního koridoru, který už je jinak na trase mezi Prahou a Rakouskem téměř hotov. Tunely ale čekají na evropské dotace.

Současná trať z Českých Budějovic do Hluboké – Zámostí by zůstala jako regionální, zvažuje se i její zrušení. Otazník visí i nad zastávkou Chotýčany, která by se přesunula k začátku jednoho z tunelů nebo může být úplně zrušena.

„Pokud zůstane zastávka zachována, byl by to přínos. Mohla by sloužit i turistickému ruchu jako nástupiště pro cyklisty. Vedou zde lesní cesty až na Třeboňsko," říká starosta Chotýčan Luděk Vojta. Kdyby byla zastávka zrušena, ubyl by obci jeden druh dopravy, i když málo využívaný.

Původně se měly dva nové železniční tunely mezi Hrdějovicemi 
a Ševětínem začít stavět v letošním roce. Dokončeny měly být do roku 2016, do kdy bude jinak hotov IV. železniční koridor na trase Praha – České Budějovice – Rakousko. 
Ve státní kase ale na velkorysou investici za 12 miliard korun chybějí peníze a kdy se začne stavět, to se zatím neví.

„Stavba Nemanice – Ševětín je financovatelná z nového operačního programu Doprava pro období let 2014 – 2020," naznačuje Andrea Volaříková z tiskového oddělení ministerstva dopravy, že se počítá s evropskými dotacemi.

Ani tahle cesta ale není bez komplikací. Poradenské orgány EU v současné době financování záměru nedoporučily. Dva dvoukolejné tunely 
s dodatečnými stavbami, například bezpečnostními prvky, vyžadují sumu, která není rychle návratná prostřednictvím očekávaných provozních úspor.

„Kvůli velké finanční náročnosti stavby ekonomicky nevyšla studie proveditelnosti," přiznala Andrea Volaříková a dodala, že Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) proto bude hledat technické řešení daného úseku, které bude efektivní 
v kontextu celé trati Praha – České Budějovice.

Podle Marka Illiaše z tiskového oddělení SŽDC ale kvůli současnému zdráhání Evropské unie nelze uvažovat o zahájení stavby do roku 2016. Na druhou stranu už je v lokalitě hotov předběžný geologický průzkum a ze čtyř či pěti možných tras už je i jedna vybrána jako základ příprav projektu pro územní řízení.

Pro tunely už jsou také stanoveny základní technické parametry: počítá se s rychlostí 160 kilometrů v hodině s případným navýšením pro vzdálenější budoucnost až na 
200 kilometrů v hodině. V přípravných studiích se dokonce počítalo i s rychlostmi 
do 230 kilometrů v hodině.

Oproti tomu současná trať vedená přes Hlubokou-Zámostí umožňuje místy rychlost jen 70 kilometrů v hodině a po případné rekonstrukci nanejvýš 90 kilometrů v hodině. Pro veřejnost by byla změna asi vítaná, ale rozpaky vzbuzuje předpokládaná cena.

„Cesta do hlavního města by se zrychlila, ale otázka je cena toho projektu. Těch 12 miliard by mohli využít i jinak," míní například vysokoškolák Martin Kukla z Českých Budějovic, který jako atlet často jezdí do Prahy na závody.

„Myslím si, že pohodlí při cestě vlakem se za ty peníze nezmění a pro mě by bylo pohodlnější jezdit vlastním autem po dálnici, na kterou by mohli ty peníze použít," dodává Martin Kukla.

Rekonstrukce IV. železničního koridoru z Prahy k rakouské hranici je jinak téměř hotova. Cílem je hlavně zvýšit dopravní rychlost a také kapacitu přepravy.