„Je na čase silně se vyjádřit pro obnovení  rázu tohoto prostoru, který patří k nejkrásnějším ve střední Evropě, a pro vrácení jej lidem,“ řekla předsedkyně klubu Gerda Lengerová. O víkendových dnech vjíždí na Hlavní náměstí kolem 20 000 aut, připomíná deník OÖN. Podobně jako před dvěma lety Zelení s návrhem opět pohořeli, ostatní politické strany pokus odmítly.

close Hledají stopy popraviště. zoom_in Hledají popraviště

V okolí koncentračního tábora Mauthausenu probíhají archeologické práce v místech, kde měl být stanový tábor pro vězně a kde mělo být další popraviště. Výzkum provádí tým vídeňské univerzity. „Stanový tábor byl zřízen na podzim 1944 pro vězně, kteří sem byli přemístěni před postupující sovětskou armádou, ač v samotném táboře už vládly katastrofální podmínky,“ říká v OÖN prof. Claudia Theune-Vogtová.

Vědci hledají také popraviště označované v dokumentech tábora jako číslo 1. Podle svědectví byla tři – druhé a třetí ve sklepení správní budovy, blízko plynových komor. Třetí, omezené bočními náspy, leželo severně tábora.

Cykloburza v Riedu

„Akční den kola“ doprovozený cyklistickým bazarem, možností vyzkoušení elektrokoa, servisem kódování kol či jízdou zručnosti, bude v pátek 20. dubna od 14 do 17 hodin na náměstí v hornorakouském Riedu. Kdo bude chtít prodat své ojeté kolo, může je předat pořadatelům na místě od 12.30 do 13.30 hodiny, sdělují organizátoři. Bazar budou obsluhovat skauti, kteří deset procent výtěžku věnují na dobročinné účely, uvedly OÖN.

Lodi bez kouře

Od Velikonočního pondělí je zákaz kouření v Bavorsku opět o něco přísnější – nesmí se kouřit ani na palubách státních parníků na bavorských jezerech, píše deník PNP a dodává, že Bayerische Seenschifffahrt GmbH, dceřiná firma státního podniku, doufá, že na ni zákaz nedopadne. Patnáct z jejích 34 lodí brázdí hladiny Starnbergersee, Tegernsee a Ammersee, lodi na Königsee venkovní paluby nemají. Ve vnitřních prostorech a v blízkosti dětských koutků bylo kouření zakázáno už dávno. Zákaz platí jen na linkové plavby, ne na ty zvláštní na objednávku. 

Walter Stürzl, ředitel Bayerischen Seenschifffahrt GmbH, doufá, že kuřáci plavbu lodí v krásném prostředí upřednostní před touhou po cigaretě. Plavba trvá maximálně tři a půl hodiny. Kdo by to bez tabáku nevydržel, posádka ho prý zdvořile vyzve, aby típnul, o žádných sankcích ale společnost neuvažuje. Privátní plavební společnosti si už dnes ale dělají reklamu, že na jejich palubách se kouřit nadále smí. Například na Chiemsee jezdí jenom soukromníci a nařízení nebude platit ani na Bodamském jezeře, neboť tam lodi patří městské loděnici v Kostnici, a tím do Bádenska – Württemberska.

Kuriózní je, že zákaz kouření platí pro pasažéry, ale ne pro osádku – zaměstnanci mohou hulit dál. Stürzl to vysvětluje zákonem o podnikových normách. „Zákaz kouření ve volném prostoru podléhá souhlasu zaměstnanců, a ti jej nedali. Jeho lidé prý ale rozhodně nebudou kouřením provokovat a zapálí si prý jen tam, kde vítr nebude dým stáčett na pasažéry…“

close Půjdou i vrazi třeba za pět let ven? zoom_in Doživotí s vycházkami?

Policejní odbory se staví proti plánům deseti spolkových zemí umožnit zločincům odsouzeným na doživotí střednědobé „opušťáky“ už po odpykání pěti let trestu. S návrhem přišel brandenburský ministr spravedlnosti Volkmar Schöneburg  s argumentem, že pachatelé trestných činů nesmějí být trvale izolováni od okolního světa. Návrh podporují mj. Porýní-Falcko a všechny nové spolkové země. Podle platného zákona mohou těžcí zločinci dostat dovolenou nejdříve po deseti letech. Po reformě justice je ale vydání příslušné normy věcí každé země zvlášť. Bavorské ministerstvo spravedlnosti to podle deníku PNP striktně odmítá „s ohledem na bezpečnost občanů“. Kromě jiného slouží tyto dovolené přípravě na propuštění po odpykání trestu, což deset let před možným zkrácením doživotí nemůže přicházet v úvahu. Hrozilo by velké nebezpečí útěku vězně. V Bavorsku je nyní delší dovolená možná až po odpykání dvanácti let vězení.

Podle šéfa odborů Witthauta by taková dovolená už po pěti letech za mřížemi těžce otřásla občanským vnímáním práva.  Má podezření, že  motivem návrhu by mohla přeplněnost mnohých věznic a nedostatek personálu.

Ještě k tragické havárii

Deník PNP přinesl další podrobnosti ke srážce Opelu Corsa a BMW u Aichy (Deník informoval). Podle prvních poznatků nehrály při havárii roli alkohol ani drogy, všichni cestující byli připoutáni. Znalecký posudek k příčinám nehody bude hotov do čtyř týdnů. „Objasnit je nemohl v úterý ani 27letý český řidič BMW žijící v Landshutu,“ píše PNP. „Při výslechu si nic nepamatoval. Se zraněními rukou, paží a nohou musí zůstat několik dnů v nemocnici ve Vilshofenu.“

Dunaj – Vltava s problémy?

close Urban Mangold má výhrady k euroregionu. zoom_in Euroregion Dunaj – Vltava má být založen 30. června spojením Dolního Bavorska, Horního Falcka, Horních Rakous a jižních Čech. „Co to má ale být za orgán, který by měl rozhodovat o šesti milionech lidí ve třech státech? Pasovská Ekologická demokratická strana  se obává nedostatku demokracie,“ píše deník PNP.

„Kontrola moci občany musí být zaručena,“ míní v listě pasovský starosta za tuto stranu Urban Mangold. Cílem podle něho nemá být nějaký „super účelový svazek“, který by byl kontrolován převážně hejtmany, tedy špicí úřednictva. „Dvanáct týdnů před slavnostním založením Evropského svazu pro teritoriální spolupráci (EVTZ), který má umožnit společné vystupování přeshraničního metropolitního regionu, mají ekodemokraté starost o podkopání, podvázání občanských práv,“ píše list.  „Konkrétně Mangold míní podle něho sporné velkoprojekty, které bez práva veta pro městské nebo okresní samosprávy budou moci být prosazeny přes hlavy občanů, nebo také podporu rozšíření temelínské elektrárny. A o co má největší obavy, je, že přes okliku EVTZ nakonec budou potlačeny instituty přímé demokracie jako referendum.“ 

ÖDP poslala vrchnímu starostovi Pasova Jürgenu Dupperovi katalog devíti otázek. Rada města má být dotázána, zda si opravdu přeje tak velkou instituci, kolik to Pasov bude stát, zda město nevidí omezení oprávnění městské rady, kdo bude příslušný k politické kontrole nad euroregionem atd.