„Podstatné zkrácení jízdní doby jistě potěší cestující. Původní traťová rychlost byla padesát kilometrů v hodině, někde kvůli lokálním omezením i dvacet kilometrů. Díky modernizaci se rychlost zvýšila na 75 kilometrů, v úseku mezi Českými Budějovicemi a Boršovem nad Vltavou dokonce až na devadesát kilometrů v hodině."

Kromě zabezpečovacího zařízení a opravených mostů byl ve všech zastávkách zavedený rozhlas, nové zařízení umožní celou trať ovládat dálkově ze stanice Kájov. „V současnosti se jedná o nejbezpečnější a nejmodernější regionální trať v České republice," konstatoval ředitel SŽDC Pavel Surý.

Právě větší bezpečnost pro cestující byla jedním z hlavních cílů projektu. Při střetech na přejezdech letos do srpna v celé republice zemřelo už třicet dva lidí, to je stejný počet jako loni za celý rok.

V Jihočeském kraji meziročně stoupl počet obětí nehod na železničních přejezdech o tři lidi. Podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti přitom za smrtelnými střety není neznalost předpisů. „Zahraniční i domácí průzkumy naopak neustále potvrzují, že pod koly vlaků umírají především ti, kteří se chovají lehkomyslně, spěchají či jsou nepozorní," zdůraznil Roman Budský. Zastavit řidiče před přejezdem tak může například výstražné zabezpečení. Světelnou signalizaci dostala téměř polovina železničních přejezdů na zmodernizované trati, třináct z nich bylo osazeno závorami.

Tato opatření mají posílit bezpečnost na úrovňových kříženích s pozemními komunikacemi i stezkami pro cyklisty.

Na šesti nádražích stavaři vybudovali nová ostrovní nástupiště, na třinácti zastávkách jsou nástupiště jednostranná. Rekonstrukci mají za sebou čtyři ocelové mosty.

Zhotovitelem stavby byla společnost AŽD Praha. Generální ředitel společnosti Zdeněk Chrdle uvedl, že Jihočeský kraj moderní trať potřeboval. „Jižní Čechy a Šumava mají turistům co nabídnout, je lepší, když místo autem přijedou vlakem, ten navíc nabízí i přepravu kol," řekl.

Jako významnou vnímá modernizaci také jihočeský hejtman Jiří Zimola. „Více než devadesát zrenovovaných kilometrů bude mít bezesporu dopad na turistický ruch i běžný život v oblasti Šumavy. Rád bych, aby SŽDC na úspěšnou etapu navázala modernizací trati ve spojení s Prahou. Snad bude například úsek Nemanice-Ševětín jedním z prvních, který se podaří realizovat, uvedl jihočeský hejtman.

Stavba byla částečně financovaná z prostředků Evropské unie, dotace činila přes 1,2 miliardy korun. Zbytek celkových nákladů, které přesáhly 1,6 miliardy, pokryly prostředky Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

Práce trvaly dva a půl roku, část trati totiž vede přes Národní park Šumava a Vojenský újezd Boletice, což si vyžádalo splnění náročných podmínek, a tím i mírné prodloužení doby stavby.

Poslední velké investice na této trati se uskutečnily v šedesátých letech minulého století.

Rekonstrukce trati v číslechDélka trati: 94 km
Počet stanic: 13 (nově zabezpečených 10)
Počet návěstidel: 99
Počet obnovených mostů: 5
Počet nástupišť: 19
Zahájení: 3/2014
Dokončení: 10/2016
Celkové náklady stavby: 1 628 825 850 Kč (bez DPH)
Schválený příspěvek EU: 1 244 230 470 Kč
Zvýšení rychlosti na: 75 km/h (místy až 90 km/h)
Počet železničních přejezdů: 113

PAVLA VOLFOVÁ